Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Dieselprijs: de verleiding om te frauderen met rode diesel

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-11-2018

Met de voordelige prijs van stookolie (de rode) blijft de verleiding aanwezig om het goedje in de brandstoftank van een auto te gieten. De toename van de dieselprijs zou sommigen ertoe kunnen aanzetten om te frauderen.

Sudpresse liet woensdag weten dat de FOD Financiën via douanecontroles al 763 fraudegevallen met rode diesel heeft vastgesteld dit jaar. Het gaat om chauffeurs die hun brandstoftank hebben gevuld met stookolie, roodgekleurd, in plaats van diesel te tanken aan de pomp (goudgeel). De verleiding is groot, gezien de dieselprijs aan de pomp (1,46-1,61 euro per liter), om stookolie te kiezen aan 0,77 euro per liter. Maar ook al zijn beide brandstoffen ‘compatibel’, toch zijn er risico’s verbonden aan het gebruik van rode diesel. Ten eerste bevat diesel voor wegvoertuigen additieven voor een betere werking van de motor. De brandstof heeft ook een lagere dichtheid. Bovendien heeft het een gegarandeerd cetaangetal en een verlaagd zwavelgehalte. De brandstof aan de pomp is dus beter geschikt voor de auto.

Juridisch risico

Er is ook het risico om op heterdaad betrapt te worden, aangezien het volstrekt illegaal is. Een bestuurder die met rode diesel rijdt riskeert een boete van minstens 500 euro (minder dan 100 liter), die oploopt naar 1250 euro voor grotere hoeveelheden met risico op dagvaarding voor de rechtbank. Daar kan de boete nog verder oplopen tot 5000 euro! Met zulke tarieven is fraude minder de moeite waard, op voorwaarde dat de douane erop controleert. Dat varieert van jaar tot jaar, maar het staat vast dat de douaniers gemiddeld meer dan honderd controles per dag uitvoeren. Bovendien, om de boete van 500 euro te compenseren, zou er minstens 14.000 km per jaar moeten gereden worden op rode diesel voor een zuinige wagen (5 l/100 km), tegenover “slechts” 7000 km voor een voertuig met een verbruik van 10 l/100 km. In het geval van een tweede overtreding riskeert men een dagvaarding met de maximale boete.

Explosieve groei of niet?

De brutocijfers voor 2018 (van januari tot oktober) geven 763 geconstateerde fraudes aan op 45.645 controles, ofwel 1,67%. In 2017 waren er 1208 vaststellingen van fraude op 59.890 controles, zo’n 2%. Er is dus geen sprake van een explosieve groei qua fraudes in 2018 vergeleken met het jaar voordien (toen de stijging van de brandstofprijs begon). Daarentegen zijn er wel veel meer dan in 2016, toen diesel gemiddeld tussen de 1,1 en 1,3 euro per liter kostte, met 655 vastgestelde gevallen van fraude. In 2014 had de douane zijn best gedaan met 105.227 voertuigcontroles terwijl de brandstofprijzen daalden van 1,4 naar 1,2 euro per liter. Toen werden er 1440 chauffeurs betrapt op het gebruik van stookolie, ofwel 1,37%.

Er is dus een kleine correlatie tussen de prijs van diesel voor de weg en de verleiding van stookolie. Er moet evenwel rekening gehouden worden met andere parameters: de vermindering van het aantal dieselauto’s op de weg (-4,4% in 1 jaar tijd) en de daling van het gebruik van stookolie om huizen te verwarmen, en dus de mogelijkheid om jerrycans te vullen uit de mazouttank.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten