De sympathieke Google Car die ons allen autonoom rijden belooft zou wel eens in de problemen kunnen zitten. Dit werd gezegd in een nota die de analisten aan de investeringsbank Evercore ISI stuurden. Sedert bepaalde tijd voelt men dat het project averij heeft opgelopen. Ter herinnering: in augustus 2016 heeft Chris Urmson, gedurende zeven jaar directeur van het project, zijn ontslag gegeven zonder meer. Wat er ook van zij, het verslag is duidelijk over één punt: het project is misschien niet zo vergevorderd als voorzien...
Onzekere komst
Begin dit jaar heeft Chris Urmson trouwens zelf uitgelegd dat het moeilijk in te schatten was wanneer juist de zelfrijdende auto er zou komen. “Misschien binnen 3 jaar of misschien binnen 30 jaar? De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden tussen deze twee uitersten”, preciseerde hij.
Gedeeld project
Feit is dat Google duidelijk het avontuur verder niet alleen aankan. Om deze reden heeft de internetreus reeds een akkoord met Fiat en Chrysler aangegaan om hun automodellen te gebruiken en ze met de zelfrijdende technologie uit te rusten, terwijl Google ook recent de Amerikaanse voormalige baas van Hyundai, John Krafcik, als nieuwe CEO van het project aangeworven heeft. Het is een feit dat de auto’s van Google globaal gezien weinig kilometers op de teller hebben wanneer men vergelijkt hoeveel testuren de Tesla voor zijn Autopilot naar voren schuift – hoewel het natuurlijk niet om dezelfde graad van zelfstandig rijden gaat.
Tegenovergestelde wetten
Een ander groot nadeel voor Google: de verstrengde wetgeving in bepaalde staten. Zoals in Californië, de staat die nog steeds grotendeels de zelfrijdende functie verbiedt met mensen aan boord. Ze zal trouwens het behalen van een tweede speciaal rijbewijs verplicht maken om te mogen rijden met een zelfrijdende auto. Maar de nieuwe baas van het project, John Krafcik, geeft eveneens toe dat de bouw zelf van een wagen een aanzienlijk obstakel is: “Google heeft begrepen dat het echt moeilijk is om een auto te bouwen”, geeft hij toe.
Volstaat Google Maps?
Blijkbaar schuilt een ander probleem voor de Google Car in de cartografie, Google Maps, die niet gebruikt zou mogen worden voor de navigatie, want met een veel te grote foutenmarge van 15 meter zouden de gegevens niet precies genoeg zijn. Anderzijds blijkt de ICI-cartografie die BMW en Daimler aangekocht hebben veel preciezer te werken, simpelweg omdat men een lidar (laserradar) gebruikt heeft om de gegevens te verzamelen. Die laat een precisie van 10 centimeter toe…. Kortom, de Google Car is er nog niet. Afgeschreven is hij nu ook nog niet, maar ja….
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!