Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Dieselgate Volkswagen: hoe de normen aanzetten tot valsspelen

Geschreven door David Leclercq op 22-09-2015

De zaak Volkswagen is op zich natuurlijk verwerpelijk, maar het is misschien ook wel een gelegenheid om het niet-realistische en theoretische antipollutiesysteem met de vinger te wijzen. Een terugblik op een zaak waarover het laatste woord nog niet gezegd is.

Over de zaak Volkswagen zal nog veel geschreven worden. En er zullen nog heel wat portefeuilles leeggemaakt worden. Het lijkt immers evident dat als de huidige nummer één van de wereld vals heeft gespeeld, ook de andere constructeurs in die zin gehandeld hebben. En hoewel deze zaak met spionagesoftware om de motorsturing te veranderen bij een emissiecontrole op zich echt onaanvaardbaar is, wijst ze er ons ook op dat de homologatiemethodes voor het verbruik en de emissienormen volledig onrealistisch zijn en dringend herzien moeten worden.

Een onrealistisch systeem

De oorzaak: de metingen worden vandaag uitgevoerd op rollen en testbanken die heel ver afstaan van de realiteit van het verkeer en dus van de vele parameters die een invloed hebben op het verbruik en de uitstoot van een voertuig. Daarom is het hoog tijd om de methode te hervormen, wat voorzien is voor januari 2016. De constructeurs zullen hun voertuigen dan niet meer kunnen afstellen voor een welbepaalde cyclus (zoals de oplaadbare hybride die bijvoorbeeld niets verbruikt in de stadscyclus). Het is een begin, maar we zijn er nog lang niet. Maar het leert ons alvast één ding: dat het algemeen geweten was dat de constructeurs hun motoren minstens optimaliseerden om betere resultaten te halen. En eigenlijk gebeurde dit met de beste bedoelingen, want het homologatiesysteem liet het toe. Nochtans had de NGO International Council on Clean Transportation (ICCT) hiervoor al gewaarschuwd. Enkele maanden geleden benadrukte de instelling immers dat 15 moderne benzinemodellen in de praktijk zeven keer meer vervuilen dan in theorie.

Toevallig

Het is trouwens datzelfde organisme dat Volkswagen vandaag op de knieën dwingt. Want de spionagesoftware die gemonteerd werd op de in de VS verkochte dieselmodellen van Volkswagen en Audi, werd tijdens een toevallige wegcontrole ontdekt door de ICCT. Zonder deze software - en dus altijd, behalve tijdens een controlemeting - stootten de motoren in werkelijkheid tot wel 40 keer meer NOx uit. Hier gaat hier om de befaamde stikstofoxiden die erg slecht zijn voor het milieu, omdat ze de hechting van zuurstof op hemoglobine (stikstofmonoxide) beperken, het longslijmvlies kwetsbaar maken, vooral bij kinderen, en bijdragen tot de verzuring van de bodem als gevolg van de transformatie in salpeterzuur die plaatsvindt in de atmosfeer. We begrijpen dus wel de woede van de Amerikaanse overheid, die ingelicht werd door het organisme, dat blijkbaar geen uitleg kreeg van Volkswagen naar aanleiding van de ontdekking. Bovendien verduidelijkte de NGO dat het “niet uitgesloten” is dat Volkswagen ook in Europa dezelfde verdoezelingstechnieken gebruikt. Uitvoerend directeur Drew Kodjak verklaarde in een gesprek met het agentschap France-Presse: “Het is aan de Europese regelgevende instanties om te bepalen of ook zij al dan niet te maken hebben met bedrieglijke software zoals in de Verenigde Staten”. Dorothee Saar van de NGO voor milieubescherming Deutsche Umwelthilfe is van mening dat “de constructeurs weten dat er geen nacontrole is”. Daardoor wordt de kans op bedrog nog plausibeler.

wereldwijd

“Op wereldvlak gaf Berlijn al opdracht voor “diepgaande tests” op alle dieselmodellen van het merk Volkswagen en in Azië hebben we de vertegenwoordigers en ingenieurs van Volkswagen opgeroepen voor een vergadering woensdagnamiddag op het ministerie”, zo verklaarde Park Pan-kyu, adjunct-directeur van de Zuid-Koreaanse minister van Leefmilieu, aan het AFP. De Koreaanse tests zullen volgende maand van start gaan en de resultaten zullen eind november bekend gemaakt worden. Het Federale Milieuagentschap van de VS (EPA) kondigde gisteren aan dat het van plan is om zijn onderzoek uit te breiden naar andere constructeurs om de aanwezigheid van een dergelijke spionagesoftware op te sporen.

Enorme schadevergoedingen

Tijdens een gesprek met het AFP vertelde automobielspecialist Ferdinand Dudenhöffer dat de zaak Volkswagen of ‘dieselgate’ “aanzienlijke financiële gevolgen zal hebben voor de groep, die op dit moment nog niet ingeschat kunnen worden". Hij voegde er nog aan toe dat “het imago en de geloofwaardigheid van Volkswagen nu wereldwijd geschaad zijn“. Voor Volkswagen komt de zaak bovendien op een heel slecht moment, verklaarde Frank Schwope, analist van de bank Nord/LB. Volkswagen heeft het immers al jaren moeilijk op de Amerikaanse markt door een gebrek aan aangepaste producten, zoals een grote 4x4, die het merk binnenkort net wilde gaan produceren. De dieseltechnologie was voor de constructeur op dit moment de enige manier om zich te onderscheiden. Maar die vlieger gaat nu niet meer op …

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten