Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Hoe staat het met de publieke laadinfrastructuur in België?

Geschreven door Dieter Quartier op 11-03-2024

Fiscale incentives en een flink groeiend elektrisch wagenpark doen publieke laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten in ons land. Hebben we onze achterstand ten opzichte van onze buren weggewerkt? En wie zijn de grote spelers?

Je kunt België veel verwijten, behalve dat het zijn huiswerk niet heeft gemaakt op het vlak van laadinfrastructuur. Volgens cijfers van het European Alternative Fuels Observatory is ons land vorig jaar zelfs gepromoveerd tot primus van de klas.

Zo is het aantal gewone laadpunten (AC) in 2023 haast verdubbeld, van 22.614 naar 41.903. Eigen aan de Belgische AC-laadinfrastructuur is dat ze grotendeels van het semipublieke type is. De meeste laadpalen bevinden zich met andere woorden op parkeerterreinen van winkels, horeca of bedrijven, maar zijn wel toegankelijk voor het publiek – zij het meestal enkel tijdens de openingsuren.

Evolutie snellaadpalen

Nog straffer is de evolutie bij de snellaadpalen (DC). Waren er eind 2022 nog maar 894 in ons land, dan was dat aantal eind 2023 al opgelopen tot 2.460. Dat stemt overeen met een groei van 275 procent. Opvallend is dat de meeste nieuwe snelladers van het supersnelle type zijn – lees: krachtiger dan 150 kW. Wie we te danken hebben aan die explosieve groei aan DC-laadpalen?

EEN OVERZICHT VAN DE SPELERS:

  • Fastned: Een Nederlandse onderneming die vooral snelladers uitbaat op snelwegparkings zonder bestaande service-infrastructuur.
  • Allego: De kans is groot dat je deze naam tegenkomt op snelladers op carpoolparkings en op snelwegparkings met bestaande service-infrastructuur.
  • Luminus: Deze snelladers vind je onder meer op de parking van de Decathlon-winkels en bij Q8-tankstations.
  • Tesla Supercharger: Je hebt de opvallende Superchargers van Tesla vast al gezien op de parking van een hotel nabij een drukke verkeersader of langs de snelweg.
  • Total Energies: Uiteraard staan er Total-snelladers op de terreinen van de merkeigen tankstations, maar het gros bevindt zich in de openbare ruimte.
  • Sparki: Deze boomende Vlaamse start-up werkt onder meer samen met Maes, Shell en Tom&Co, die hun terrein ter beschikking stellen in ruil voor een percentje op de verkoop van de laadstroom.
  • DATS24: De tankdochter van Colruyt voorziet vanzelfsprekend de supermarktparkings van het moederbedrijf van laadinfrastructuur, maar mikt ook op ziekenhuizen en shoppingcentra en werkt daarvoor samen met PlugInvest.
  • Q8: De oliereus slaat de handen in elkaar met energiebedrijf Storm om full-service snellaadstations te voorzien in de buurt van steden, met Delhaize- en/of Panos-shops om de hongerige of dorstige lader te laven.

Zijn er laadpalen genoeg?

Eind 2023 waren er in ons land 364.394 elektrisch oplaadbare personenwagens ingeschreven. Als je dat aantal deelt door het aantal gewone (semi)publieke laadpunten, dan kom je uit op 8,7 voertuigen per aansluiting. Daarmee doen we beter dan Frankrijk (13,5) en Duitsland (23,8), maar Nederland blijft koploper met slechts 4,7 auto’s per laadpunt.

 We hebben onze Noorderburen echter niets te benijden als het op het aantal snelladers per volledig elektrisch voertuig aankomt – de plug-inhybrides rekenen we hier niet mee, omdat er slechts een handjevol modellen zijn die je aan zo’n snellader kunt hangen.

Dankzij de enorme inhaalbeweging van vorig jaar bedroeg de verhouding elektrische auto’s per snellader eind 2023 een knappe 56,4:1. In Nederland is die ratio dubbel zo groot: 106,9 EV’s per DC-laadpaal. Met dat resultaat bevinden we ons met België tussen Duitsland (59,7 EV’s per snellader) en Frankrijk (52,2) in, maar gezien de geplande investeringen zou ons land eind dit jaar wel eens de Europese koploper kunnen zijn.

Hoe meer aanbieders, hoe groter de concurrentie en dat kan enkel maar goed nieuws zijn voor de laadtarieven, die vandaag nog aan de hoge kant zijn.

België en de buurlanden: elektrische auto's en laadpunten

BELGIË IN CIJFERS:

  • Aantal gewone laadpunten (AC): 41.903
  • Aantal snellaadpunten (DC): 2.460
    • Waarvan >150 kW: 1.664
  • Totaal aantal personenwagens in België: 6,03 miljoen
    • Waarvan elektrisch oplaadbare: 364.394 (6,04%)
      • Waarvan volledig elektrische: 138.749 (2,30%)
      • Waarvan plug-inhybride: 225.645 (3,74%)
  • Aantal elektrisch oplaadbare auto’s per gewoon laadpunt: 8,7
  • Aantal volledig elektrische auto’s per snellaadpunt: 56,4

NEDERLAND IN CIJFERS

  • Aantal gewone laadpunten (AC): 140.651
  • Aantal snellaadpunten (DC): 3.892
    • Waarvan >150 kW: 2.947
  • Totaal aantal personenwagens in Nederland: 9,233 miljoen
    • Waarvan elektrisch oplaadbare: 660.639 (7,16%)
      • Waarvan volledig elektrische: 416.028 (4,51%)
      • Waarvan plug-inhybride: 244.611 (2,65%)
  • Aantal elektrisch oplaadbare auto’s per gewoon laadpunt: 4,7
  • Aantal volledig elektrische auto’s per snellaadpunt: 106,9

FRANKRIJK IN CIJFERS

  • Aantal gewone laadpunten (AC): 100.767
  • Aantal snellaadpunten (DC): 18.488
    • Waarvan >150 kW: 9.100
  • Totaal aantal personenwagens in Frankrijk: 39,4 miljoen*
    • Waarvan elektrisch oplaadbare: 1,448 miljoen (3,45%)
      • Waarvan volledig elektrische: 969.265 (2,24%)
      • Waarvan plug-inhybride: 478.924 (1,21%)
  • Aantal elektrisch oplaadbare auto’s per gewoon laadpunt: 14,4
  • Aantal volledig elektrische auto’s per snellaadpunt: 52,4

*schatting op basis van de recentste verkoopcijfers

DUITSLAND IN CIJFERS

  • Aantal gewone laadpunten (AC): 97.704
  • Aantal snellaadpunten (DC): 22.921
    • Waarvan >150 kW: 16.075
  • Totaal aantal personenwagens in Duitsland: 48,76 miljoen
    • Waarvan elektrisch oplaadbare: 2,4 miljoen (4,92%)
      • Waarvan volledig elektrische: 1,368 miljoen (2,81%)
      • Waarvan plug-inhybride: 1,031 miljoen (2,12%)
  • Aantal elektrisch oplaadbare auto’s per gewoon laadpunt: 23,8
  • Aantal volledig elektrische auto’s per snellaadpunt: 59,7

Bron: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/

Freelance

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten