Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Tamiya Wild One MAX: speelgoed voor grote kinderen

Geschreven door Kevin Kersemans op 11-07-2023

Op het Goodwood Festival of Speed stelt The Little Car Company zijn nieuwste model voor: de Tamiya Wild One Max, een elektrische buggy die gebaseerd is op een populaire telegeleide auto uit de jaren 80.

Telegeleide auto's zijn vaak gebaseerd op echte voertuigen, maar het kan ook omgekeerd. Getuige de Tamiya Wild One Max, een volledig elektrische buggy die het Britse bedrijf The Little Car Company zal voorstellen op het Festival of Speed, dat van 13 tot 16 juli 2023 plaatsvindt in Goodwood. Wie een kind is van de jaren 70 of 80, zal zich de Tamiya Wild One misschien nog wel herinneren. De telegeleide auto van de Japanse specialist werd geïntroduceerd in 1985 en werd een wereldwijd succes. Zozeer zelfs dat hij in 2012 opnieuw werd uitbracht.

The Little Car Company, dat gewoonlijk reproducties van iconische auto's zoals de Bugatti Type 35, de Aston Martin DB5 of de Ferrari 250 Testa Rossa bouwt op schaal 3/4, sloeg nu de handen in elkaar met het Japanse Tamiya om deze keer een grotere versie te bouwen, waar je in tegenstelling tot in de oorspronkelijke Wild Max, ook zelf in kunt zitten. Net als de andere modellen van The Little Car Company (en het telegeleide origineel) wordt de Tamiya Wild One Max elektrisch aangedreven.

LEES OOK Sneeuwpret in Sankt Moritz met The Little Car Company

Tot 100 km/u

De elektromotor van de Tamiya Wild One Max heeft een piekvermogen van 28 kW (ongeveer 38 pk), goed voor een topsnelheid van 100 km/u. De acht batterijen – die net als de batterij van de telegeleide versie kunnen worden verwijderd om te worden opgeladen – hebben samen een capaciteit van 14,4 kWh, wat een geschat rijbereik oplevert van 200 km op de weg of van 110 km op ruigere ondergrond.

Want net als de telegeleide Wild One is ook deze maxibuggy geschikt voor offroadwerk, dankzij een bodemvrijheid van 270 mm en oprij-, overschrijdings- en afrijhoeken van respectievelijk 34,1, 28,4 en 50,8 graden. Plezier dat je overigens kunt delen, want in de 3,6 meter lange en 1, meter brede Wild One Max is plaats voor twee Cobra-kuipstoeltjes. Verdere kenmerken zijn Brembo-schijfremmen op alle vier de hoeken, verstelbare Bilstein-schokdempers met Eibach-veren en Maxxis-offroadbanden. Het koetswerk is van polycarbonaat.

Straatlegaal

Wie de Tamiya Wild One Max bestelt met het Road Pack (bestaande uit een voorruit en ruitenwissers, spiegels, spatlappen, verlichting en richtingaanwijzers), mag er bovendien gewoon de openbare weg mee op. Zonder dat Road Pack ben je wel al 41.000 euro kwijt (exclusief btw...). De eerste 100 exemplaren worden bovendien geleverd als Launch Edition, maar hoeveel die moet kosten, is niet bekend.

Wel onderscheidt die gelimiteerde versie zich met een dashboard in carbon met Launch Edition-plaatje, een eveneens van carbon vervaardigde contactsleutel, specifieke bestickering én een speciaal voor de gelegenheid opnieuw in productie genomen telegeleid exemplaar op schaal 1/10. De productie (met de hand) van de Tamiya Wild One Max door The Little Car Company start begin 2024. Nostalgici kunnen hieronder het oorspronkelijke promofimpje van de Tamiya Wild One uit de jaren 80 bekijken:

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten