Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen Microbus herrijst als ID Buzz

Geschreven door David Leclercq op 09-01-2017

Volkswagen blaast zijn T1 en dus de Microbus die voor het eerst werd voorgesteld in 2001 nog maar eens nieuw leven in op het salon van Detroit. Zijn codenaam: ID Buzz. Hij is uiteraard elektrisch.

Volkswagen wil zijn verleden terug tot leven brengen, maar dan wel aangepast aan de moderne noden. De meesten herinnering zich waarschijnlijk zonder problemen de Microbus, een neo-retro conceptcar die de oorspronkelijke T1 deed herrijzen. Die werd voorgesteld in Detroit, in 2001, en dan nog eens in 2011, toen VW het idee van onder het stof haalde met de concept Bulli, die in Tokio is voorgesteld. Het begint ernaar uit te zien dat Volkswagen echt werk gaat maken van deze revival, want het doet hetzelfde trucje nog maar eens over op het salon van Detroit met de ID Buzz, die de komst aankondigt van dit model in een volledig elektrische versie.

Naar het voorbeeld van ID

Nadat Volkswagen op de jongste editie van het salon van Parijs de concept ID had onthuld, pakt het nu dus uit met de ID Buzz, een voertuig dat rechtstreeks verwijst naar de eerste T1 en dat behoorlijk groot lijkt te worden aangezien hij 4,94 meter lang, 1,97 meter breed en 1,96 meter hoog is. Ook de wielbasis is erg ruim met 3,3 meter, een lengte die mogelijk is dankzij het platform dat specifiek is ontwikkeld voor toekomstige elektrische modellen (MEB) en waarmee de binnenruimte beter kan worden benut. Het bewijs: de ID Buzz biedt ook twee koffers, waarvan één 660 tot 4.600 liter slikt en de andere, die voorin zit, een inhoud van 200 liter heeft.

374 pk

Mechanisch gezien wordt de ID Buzz aangedreven door twee elektromotoren (één per as) met een totaalvermogen van 374 pk. Dat betekent dat hij vierwielaandrijving heeft en dat hij machtige prestaties levert, want de sprint van 0 naar 100 km/h zou in 5 seconden achter de rug zijn. De topsnelheid is daarentegen begrensd op 160 km/h om voor de hand liggende verbruiksredenen. De batterij gebruikt lithium-iontechnologie en zou een rijbereik tot 600 kilometer kunnen halen op de NEDC-cyclus.

Zelfstandig

Op de concept-car is een zelfstandige functie ingebouwd, omdat Volkswagen daarnaar streeft voor al zijn modellen tegen 2025. Een eenvoudige druk op een toets op het stuur zou volstaan om het te laten wegklappen en de auto de controle over te laten nemen. Eens dat is gebeurd, kan de bestuurder zijn stoel 180 graden draaien en op zijn gemak met zijn passagiers keuvelen, iets wat voorlopig nog niet wettelijk toegelaten is. De ID Buzz biedt nog heel wat andere leuke details: de middenconsole is moduleerbaar en omvat een klaptafeltje en luidsprekers. Bovendien geeft een head-up display informatie weer in toegevoegde realiteit.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten