Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / Een rondje Zolder met oude Jaguars

Het is 60 jaar geleden dat de wereld op het autosalon van Genève de adembenemende lijnen van de Jaguar E-Type ontdekte. In de marge van de Historic Grand Prix van Zolder werd die verjaardag gevierd, en wij waren erbij.

We mogen tijdens deze kletsnatte zomer van 2021 al blij zijn dat het op deze vrijdag slechts een beetje regent. Gelukkig maar, we hebben afspraak met enkele Jaguar-kenners voor een ontmoeting met de juweeltjes uit de jaren 50 en 60 van het merk.

Waaronder de E-Type, de eredame van deze Historic Grand Prix, naar aanleiding van de 60ste verjaardag. En net zoals tijdens die wereldpremière op 15 maart 1961 in Genève, blijven de lijnen van deze legende verbijsterend mooi.

Aan de rand van de Limburgse piste monsteren we enkele exemplaren, maar ook een XK en zelfs C-Types, de voorvader van de E-Type. Niet te vergeten de XJS, de opvolger uit 1975, en even verderop de enige in België verkochte F-Type Heritage 60 Edition.

We zijn hier echter niet om te kijken, maar om te rijden. Samen met de eigenaars van deze waardevolle Jaguars, die soms al meer dan 30 jaar in de watten gelegd worden.

XK 120

We beginnen kalmaan, met een XK 120. Een exemplaar uit 1952 dat zopas volledig gerestaureerd werd. Gekocht in Californië bij zijn eerste eigenaar. We vergezellen het nieuwe baasje voor zijn eerste rondjes.

Het is een prachtstuk, met glimmend hout en leer dat nog niet dof geworden is. De 6-cilinder draait als een metronoom, al verspreidt hij wel een zekere benzinewalm na een circuitrondje. Het remmen, met trommels, vraagt anticiperen om te vermijden dat je in enkele seconden al dat renoveerwerk teniet doet.

Deze XK 120 is de traagste van de dag, we passeren nooit de 66 mph (106 km/u). Nochtans was het in 1953 in Jabbeke ook een XK 120, weliswaar aangepast en voorzien van aerodynamische hulpstukken, die het snelheidsrecord van die tijd brak: 173 km/u. Vandaag niets van dat alles.

E-Type S1 OTS

De lange motorkap van de E-Type is alomtegenwoordig wanneer je plaatsneemt in dit exemplaar van de eerste generatie. De mechaniek is dan wel gereviseerd, maar het dashboard van deze Britse roadster moest nooit opgefrist worden. Er zijn wel gebruikssporen, maar alles werkt perfect. Hij is ‘dans son jus’, zoals men zegt. Het is een afwerking van een niveau dat we missen bij moderne auto’s.

Onze chauffeur van vandaag beheerst zijn machine perfect, volledig ontspannen over de kerbstones en vol op het gas bij het uitaccelereren. Het remmen is nadrukkelijker dan in de XK 120, en ook het ritme. Maar je mag ook niet te laat remmen, met het risico om de schijven te oververhitten.

Het gezang van de 6-in-lijn van 3,8 liter is zwaar en gezwollen en galmt door heel ons lijf, met zijn intense trillingen. Een heerlijk openluchtspektakel.

E-Type V12 Coupé 2+2

In zijn mooie bordeauxrode tint heeft deze E-Type van de laatste generatie, in dit geval uit 1971, geen 6-cilinder, maar een V12. En dat is onmiddellijk een andere beleving. Luidruchtiger, maar tegelijk met een zachter karakter, en met meer trekkracht, gekoppeld aan een automaat. De evolutie is duidelijk, met ook comfortabele stoelen die meer zijn dan zomaar op de vloer gemonteerde zeteltjes. En met veiligheidsgordels!

Bovendien is dit een 2+2-coupé, die je uiteraard beter beschermt tegen de wind. De boordplank herinnert je eraan dat het begin van de jaren 70 in het teken stond van de maanlanding. Een fraai geheel, met grote knoppen en veel wijzers en tellers.

Het chassis en de ophanging schenken deze E-Type een hoge dosis comfort, zeker vergeleken met zijn tijdgenoten. Deze 50-jarige is ongetwijfeld meet op zijn gemak op snelwegen en Alpenroutes dan op het circuit van Zolder. Al zou je dat, aan de manier waarop hij uit zijn sloffen schiet, niet zeggen.

C-Type

Over snelheid gesproken, ziehier de kampioen van de dag, een echte C-Type, de raceversie van de XK120. Het model waarmee Jaguar in 1951 en 1953 de 24U van Le Mans won. Dit exemplaar nam aan meerdere races voor historische wagens deel.

Onder de motorkap ligt een 6-in-lijn die een beetje meer dan 200 pk levert. En hoe. Van bij het verlaten van de pits drukt deze Engelsman ons in de rugleuning, in een intense hitte, ook al is er geen dak. Een brutale ervaring.

Maar ondanks het grote stuur, laat-ie zich goed controleren, af en toe lichtjes glijdend. Op het rechte stuk is het snelheidsgevoel enorm. Een beetje afschrikwekkend zelfs, gezien er niets voorzien is qua actieve veiligheid. Petje – of liever : helm – af voor onze rijder, die deze auto met een waarde van 7 cijfers zelfzeker en aan een stevig tempo rond Zolder jaagt. Een prachtig moment.

Er stonden er nog andere in de paddock, zoals de XJS en de XK 140 en 150, net als een E-Type Lightweight. Maar onze tijd op het circuit was te kort om nader met hen kennis te maken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten