Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Ford GT: dan toch met V8?

Geschreven door Klaas Janssens op 12-08-2021

De Ford GT wordt aangedreven door een V6-biturbo. Maar daar zou snel verandering in kunnen komen.

Er zijn een heleboel verschillende versies van de Ford GT, maar bovenaan de voedselketen staat de in 2019 op het Goodwood Festival of Speed voorgestelde Mk. II. De wagen werd gepresenteerd als een blend tussen de straatversie en de racewagen, maar dan zonder homologatierestricties - niet voor de openbare weg en niet voor het circuit. Een feesteditie waarvan de oplage beperkt werd tot 45 exemplaren, met een stukprijs van zo'n 1,2 miljoen euro. De Ford GT Mk. II werd aangedreven door een naar 700 pk opgevoerde V6-biturbo.

>>> Lees ook: Ford blijft sleutelen aan de GT

Zo zijn we bij de motor van de Ford GT. Geen V8, zoals dat het geval was bij de vorige GT-sportwagens van de Amerikaanse constructeur. Maar een hoogtechnologische V6-biturbo van de Ecoboost-motorenfamilie die Ford toen in de vitrine zette. Die krachtbron had een cilinderinhoud van 3,5 liter en zorgde voor de ideale combinantie tussen power, gewicht en omvang. In de achtersteven van de Ford GT was geen plaats voor een zware, logge en lompe V8.

2020 Ford GT

De Mustang GT500 Shelby achterna?

De Fordt GT krijgt een modeljaar 2022, dat is zeker. Maar daarna zou de Amerikaanse supersportwagen op pensioen gaan. Maar niet geruisloos, want er zou een ultieme uitzwaaiversie in de pijplijn zitten. Eentje met een dikke V8 tussen de achterwielen. Ford houdt de lippen stijf op elkaar, maar in de Verenigde Staten doen wel een heleboel filmpjes de ronde van vreemd klinkende prototypes met een herwerkte achterpartij. 

>>> Lees ook: test 2021 Ford Mustang Shelby GT500

Welke V8? Aanvankelijk gokten we op de supercharged 5,2 liter-V8 die in het vooronder van de Ford Mustang Shelby GT500 ligt, goed voor een piekvermogen van 760 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. Maar dat zou te gecompliceerd en de groot zijn voor de nauwe heupen van de Ford GT. Amerikaanse bronnen denken dat het de atmosferische 7,3 liter-V8 gaat, een wat minder ingenieuze krachtbron die kleiner is dan de V6-biturbo die vandaag gebruikt wordt, maar over voldoende potentieel beschikt om verder op te kietelen. We zijn benieuwd.

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten