Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / BMW-rijders veroorzaken meer ongevallen en dat is de schuld van de marketing

Geschreven door Klaas Janssens op 21-11-2023

Uit een Brits onderzoek blijkt dat het agressieve rijgedrag van BMW-rijders tot een verhoogde kans op ongevallen leidt. De studie wijst niet de bestuurder, maar de marketing van het merk als schuldige aan.

Uit een onderzoek dat meer dan 400.000 ongevallen in het Verenigd Koninkrijk onderzocht, blijkt dat de bestuurders van een BMW, Porsche of Subaru vaker betrokken zijn bij ongevallen die veroorzaakt worden door agressief rijgedrag. Dan heeft de studie het onder meer over het inhalen over een volle witte lijn, het rijden aan overdreven snelheid en het negeren van rode stoplichten. Statistisch ligt dat aandeel hoger bij BMW, Porsche en Subaru dan bij andere autoconstructeurs.

Die Britse studie zoekt de oorzaak bij de commerciële positionering van die merken. "Als alles parameters van de bestuurders dezelfde zijn, zou je verwachten dat ze bij alle brands evenveel agressieve manoeuvres vertonen", stelt hoofdauteur Alan Tapp, professor sociale marketing aan de Universiteit van West-Engeland. Maar uit de ongevaldata van het Department for Transport bleek dat automerken die via marketing en reclame in de markt worden gezet als "prestatiegericht, zoekend naar aandacht en koning-van-de-weg" een verhoogde kans op verkeersongevallen hebben.

Bron: The Guardian

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten