Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Onoplettendheid dodelijker dan onaangepaste snelheid in Frankrijk

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-07-2016

Een studie van de snelwegmaatschappijen in Frankrijk geeft aan dat onoplettendheid achter het stuur vaker aan de basis ligt van dodelijke ongevallen dan onaangepaste snelheid. De belangrijkste doodsoorzaak op de autosnelweg blijft evenwel rijden onder invloed.

De AFSA (Association française des sociétés d’autoroute) heeft haar balans van het jaar 2015 gepubliceerd van ongevallen op tolwegen, waarbij voor 70 procent lichte voertuigen  (personenauto's en bestelwagens) betrokken zijn. Snelheid was vorig jaar niet de belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen in Frankrijk, maar wel rijden onder invloed van alcohol, drugs of geneesmiddelen (25 procent).

Toenemende onoplettendheid

De tweede doodsoorzaak op tolwegen in 2015 bij onze buren is slaperigheid achter het stuur. 23,6 procent van de dodelijke ongevallen is gelinkt aan het verlies van de controle over het stuur na eventjes indommelen of verstrooidheid. Onoplettendheid achter het stuur ligt in 16,9 procent van de gevallen aan de basis van dodelijke ongevallen. De oorzaken zijn te vinden in de onweerstaanbare drang om een smartphone te raadplegen of een gps te gebruiken achter het stuur, maar ook in de toename van de schermen aan boord, met aanraakschermen in het bijzonder.

Onaangepaste snelheid

Onaangepaste snelheid – de oorzaak die het meest geviseerd wordt door de overheden – blijft nog steeds doorwegen. Volgens de bevindingen van de AFSA ligt snelheid bij 15,5 procent van de ongevallen aan de basis van het overlijden van op zijn minst een persoon. Een aandeel dat over 15 jaar tijd met de helft verminderd is. Paradoxaal genoeg werd er op de uitgebate netwerken – wegens de toename van de aanwezigheid van allerhande radars – een kleine stijging genoteerd van de gemiddelde snelheid.

Piekperiodes

Onoplettendheid achter het stuur is over meer dan vijf jaar tijd als oorzaak van een dodelijk ongeval van 4 procent gestegen tot 17 procent en wordt voornamelijk 's avonds, tussen 17h en 20h, het vaakst vastgesteld. Over de laatste vijf jaar gezien blijft de belangrijkste oorzaak – die hoewel ze een kleine daling gekend heeft, toch ruim vertegenwoordigd blijft – van dodelijke ongevallen op de Franse autosnelwegen echter slaperigheid (26 procent). In 52 procent van de gevallen wordt die vooral overdag vastgesteld. Voornamelijk 's ochtends zeer vroeg en aan het einde van de namiddag. Tot slot hebben 32 procent van de dodelijke ongevallen 's nachts plaats (tussen 22h en 6h).

Jongeren

Alcohol, drugs en snelheid blijven de grootste zonde van jonge bestuurders. De cijfers van de AFSA geven aan dat dodelijke ongevallen die te wijten zijn aan rijden onder invloed in de helft van de gevallen veroorzaakt worden door bestuurders van minder dan 35 jaar. Dergelijk gedrag wordt voornamelijk 's nachts en in het weekend geregistreerd. Jonge bestuurders rijden ook het snelst. In 56 procent van de gevallen liggen bestuurders van minder dan 35 jaar aan de basis van ongevallen met onaangepaste snelheid.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten