Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vrije tijd / Zomerreeks - Anders rijden: Rijden volgens een roadbook.

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-08-2015

Verander deze zomer je rijgewoonten, gewoon voor het plezier. Deze week drukken we een roadbook af om op avontuur te gaan volgens “bolletje-pijlaanwijzingen”.

Een roadbook volgen volgens het bolletje-pijlsysteem geeft je weg een heel andere smaak. Het systeem is goed gekend onder copiloten van rallyrijders en liefhebbers van oldtimer- en motoruitstapjes en zet je aan tot nieuwe ontdekkingen. De gebruikelijke wegenkaart en navigatiesysteem zijn vervangen door een boekje (of een tablet of specifiek toestel) met daarop schematische aanwijzingen. Dat parcours moet je dan zeer nauwgezet volgen en ondertussen je dagteller nauw in de gaten houden.

Met twee is beter

Het is mogelijk om een roadbook op je eentje te volgen, maar dat is ingewikkeld en soms zelfs gevaarlijk. Het is beter om dat werk toe te vertrouwen aan een passagier, die dan je copiloot is. Bij het vertrek en telkens wanneer het roadbook dat aangeeft, moet je de dagteller op 0 zetten. Daarna volg je de instructies in functie van de kilometerstand en de pijlen om de juiste weg te vinden. Of beter nog: de copiloot volgt die instructies en geeft die door aan de bestuurder. “Rechtsaf over 200 meter”, en “3 kilometer rechtdoor en dan linksaf slaan”, enzovoort.

Rekbaar asfalt

De kilometerstanden van een roadbook worden doorgaans minder precies naarmate de rit verderloopt. Daar moet je op anticiperen en veranderingen van 100 tot 300 of 400 meter incalculeren tegen het einde van het parcours. Het wordt nog erger als je een punt mist waar je moest afslaan, want dan moet je terugkeren. Soms moet je zelfs een omweg maken door wegenwerken of een omleiding. Het doel is dan om te proberen de goede weg terug te vinden, het volgende passeerpunt van het roadbook op te sporen en het verschil in kilometers te berekenen, en dat verschil dan bij elk punt weer meetellen... Daarom kan het nuttig zijn om een rekenmachine bij te hebben (of die van je smartphone te openen), tenzij je een hoofdrekenwonder bent.

Niets verloren

Het gebeurt wel eens dat je verloren rijdt, vooral wanneer het wegbeeld is veranderd sinds de publicatie van het roadbook. In dat geval haal je de kaart (of het navigatiesysteem) boven om uit te vinden waar je bent en een van de plaatsen op te zoeken die op het roadbook is weergegeven. Soms is een tekening gemaakt in het boek om je te helpen om je te oriënteren. Maar het heeft vooral geen zin om te panikeren en het helpt niemand vooruit als bestuurder en copiloot ruzie gaan maken. Je doet dit uiteindelijk voor het plezier.

3 roadbooks

Als aanzet geven we jullie hier graag drie roadbooks mee. Die zijn ofwel eerder gepubliceerd in ons gratis magazine Miles, ofwel hebben ze gediend voor onze Youngtimerrally. Veel plezier...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten