Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Voorbeschouwing: 24 Uur van Le Mans 2022

Geschreven door Hans Dierckx op 10-06-2022

Alles wat je moet weten om de 90ste editie van de 24 Uur van Le Mans te kunnen volgen.

Na twee sfeerloze edities in de nazomer is de 90ste editie van de 24 Uur van Le Mans terug op zijn vaste kalenderplek: midden juni.

Aan de kop van het veld, in de Hypercar-categorie, is het al enkele jaren wachten op vers bloed, dat beloofd is tegen 2023. Verderop, in de LMP2- en GTE-reeksen, is het echter altijd spannend. Bovendien strijden daar dit jaar aardig wat Belgen mee voor een plek in de geschiedenisboeken. Een (categorie)zege in Le Mans blijft tenslotte een van de allerhoogste prijzen die je kan pakken in de autosport.

Dit is alles wat je hoort te weten over de 24 Uur van Le Mans 2022.

>> Lees ook - Top 10 - Legendaarische Le Mans-Bolides

Toyota versus Glickenhaus en Alpine

De in 2021 gelanceerde Hypercar-categorie telt opnieuw slechts 5 auto's. Dit in afwachting van Peugeot, Ferrari, Porsche en Cadillac, die allen aangekondigd hebben dat ze vanaf 2023 mee komen strijden.

Al sinds 2018 ondervindt Toyota geen zware tegenstand voor de eindzege, zij zijn dan ook favoriet om met hun GR010 Hybrid voor een vijfde winst op rij te gaan. Vorig jaar won het rijderstrio Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López. In de andere auto kan Sébastien Buemi voor een 4de zege gaan, waarmee hij deel zou worden van een erg select clubje.

De andere Hypercars zijn die van Glickenhaus (rechts op bovenstaande foto), dat 2 exemplaren inzet van de 007, met ervaren rijders als Romain Dumas en Olivier Pla. De kleine Amerikaanse renstal start als underdog, maar ligt op vinkenslag voor wanneer er bij Toyota wat misloopt. Vorig jaar eindigden zijn net naast het podium, als 4e en 5e.

En dan is er nog de Alpine A480 (centraal op bovenstaande foto), eigenlijk een niet-hybride LMP1-auto die nog een laatste jaartje mag rijden. De A480 was de beste in de openingsmanche van het WEC, in Sebring, en zakt als leider van het kampioenschap af naar Sarthe.

Gezien in deze categorie het Balance-of-Performance-systeem wordt toegepast, is het erg moeilijk om voor de start van de race een duidelijke favoriet aan te duiden. Op basis van budget en ervaring kijkt iedereen evenwel richting Toyota, dat al sinds 2012 meedoet in de hoogste klasse. Beide starten ook op de eerste rij, al deed de Alpine in de Hyperpole-sessie op donderdagavond nauwelijks onder.

Spanning in LMP2

Amper trager dan de Hypercars zijn de LMP2's, een zeer rijkelijk gestoffeerde categorie met 27 auto's, allemaal aangedreven door dezelfde Gibson-V8 en (op 1 Ligier na) allemaal met een chassis van Oreca.

Een bonte mix van amateurrijders en ervaren profs, zoals Sébastien Bourdais, Felipe Albuquerque of Oliver Jarvis. De opvallendste deelnemer is evenwel Sébastien Ogier, de 8-voudige wereldkampioen rally die in een auto van het Richard Mille-team zijn Le Mans-debuut maakt.

Vorig jaar won het Belgische WRT-team meteen bij zijn eerste deelname, met rijders Ferdinand von Habsburg, Charles Milesi en Robin Frijns. Zij zijn er opnieuw bij met drie auto's, het rode exemplaar met startnummer 31 (foto) start op de pole in de LMP2-klasse.

Een LMP2 op het podium is gezien de dunne spoeling aan de top zeker niet ondenkbaar. Deze competitieve klasse belooft zoals altijd hoogspanning.

Porsche en Ferrari

De LMGTE-categorie wordt gedomineerd door 3 duo's fabriekswagens van Porsche (911), Ferrari (488) en Corvette (C8), plus een 488 van Riley Motorsports.

Behalve de 8 LMGTE Pro's rijden er ook 23 Am's, eveneens vooral Porsches en Ferrari's, plus enkele Aston Martins Vantage.

In de Pro-categorie was een van de Corvettes de snelste in de kwalificatie, in de Am-categorie een Ferrari van AF Corse.

De Belgen

In de LMP2-categorie rijden Jean Glorieux en Dries Vanthoor mee, die laatste in de WRT-auto met nummer 32. Vanthoor won recent nog de 24 Uur van de Nürburgring, en was in Le Mans ook al eens de beste in de GTE Am-categorie. De snelle Limburger is er eentje om in de gaten te houden.

Zijn broer Laurens (foto) rijdt in de LMGTE Pro-categorie met een Porsche met startnummer 92.

In LMGTE Am treffen we nog enkele landgenoten: Alessio Picariello (nummer 99) en ervaren krijger Jan Heylen (88), beide in een Porsche, en Sarah Bovy (85) in een Ferrari. Zij maakt deel uit van een volledig vrouwelijk rijderstrio.

Een volledige deelnemerslijst vind je hier.

Waar te volgen

De 24 Uur van Le Mans start op zaterdag 11 juni om 16u. Kijken kan op Eurosport, hetzij via je tv-abonnement, hetzij via de betalende streamingdienst Eurosport Player.

Radiocommentaar vind je via bij Radio Le Mans.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten