Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Fiat Nuova 500

De eenvoudige, kleine en goedkope Fiat 500 dook eind jaren 50 op in een Italië dat in volle wederopbouw was na de Tweede Wereldoorlog.

De eenvoudige, kleine en goedkope Fiat 500 dook eind jaren 50 op in een Italië dat in volle wederopbouw was na de Tweede Wereldoorlog. Hiermee konden veel mensen uit de arbeidersklasse, die zich tot dan toe moesten tevredenstellen met een tweewieler, zich eindelijk een auto permitteren.

Techniek

Na de Tweede Wereldoorlog begon Italië aan een economische wederopbouw, terwijl de industrialisering de consumptiemaatschappij creëerde. Een van de eerste nieuwe behoeftes was mobiliteit. Als antwoord op deze vraag werd de scooter ontwikkeld, die al snel uitgroeide tot een van de iconen van het land. In diezelfde tijd ontdekte het bestuur van FIAT (voor Fabbrica Italiana Automobili Torino) een nieuw gat in de markt. In 1955 werd de 600 gepresenteerd, een nieuw goedkoop en modern model. Hij oogstte meteen succes, maar de firma begon al snel met de ontwikkeling van een nog goedkoper model. De Nuova 500, die werd gelanceerd in 1957, trok de kaart van het minimalisme, met een lengte van amper 2,97 meter, die plaats bood aan twee personen plus bagage. Onder de motorkap school een minuscule tweecilinder van 479 cc met amper 13 pk. Al snel volgde een krachtiger versie (met 479,5 cc en 17,5 pk) en een al snel legendarische variant met een stoffen schuifdak. Talloze afgeleide versies werden gelanceerd (zoals de break ‘Giardinera’ en de Sport). Wij presenteren u de ‘luxueuze’ L-versie, die uitgroeide tot een groot commercieel succes. Wat luxe betreft, bleef het bij kleine details, zoals extra bergvakken of een nieuw tweespakig stuurwiel van kunststof, die het verschil maakten met de basisversie.

Mythe

Moeilijk te weerstaan aan zijn bolle uiterlijk en zijn piepkleine omvang! Hij is zo legendarisch dat hij is uitgegroeid tot een van de symbolen van Italië. Hoewel zijn topsnelheid niet zijn sterkste punt is (met amper 90 km/h met de wind in de rug), tovert de 500 op kleine wegen steevast een glimlach op uw gezicht. Wat wil je nog meer?

Richtprijs

De Fiat 500, die behoorlijk populair is, verandert van eigenaar voor een bedrag van 2.500 tot 10.000 euro.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten