Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik leuk en wat jammer aan de Renault Austral?

Geschreven door Xavier Daffe op

Toen de Renault Austral de saaie Kadjar verving, zagen we een veel assertievere stijl en een veel moderner interieur. En bovenal, overtuigende hybridetechnologie. Of dat de Austral ook beter maakt? AutoGids-journalist Xavier Daffe zocht het uit.

42.800 €
  • Score redactie /20

In de zomer van 2022 verving de Renault Austral E-Tech Hybrid de Kadjar met een stijl die duidelijk moderner en minder behoudsgezind (om niet te zeggen saai) was dan zijn voorganger. Deze esthetische evolutie ging gepaard met een nieuw interieur, een verbeterde bouwkwaliteit en een multimediasysteem gebouwd rond de Google-biotoop, wat voor een echte breuk zorgde met het verleden.

Sindsdien heeft deze OpenR Link-wereld zich verspreid over de Mégane, de Espace en de recente Scénic. Vandaag is de Austral verkrijgbaar in een instapversie met een kleine microhybride motor van 160 pk en in wat Renault de 'E-Tech Full Hybrid' noemt.  In tegenstelling tot wat je zou denken, is dit geen oplaadbare hybride (PHEV), maar een eenvoudige, zelfopladende hybride, die in dit geval 200 pk en 205 Nm ontwikkelt.

Leuk Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200

Het hybride systeem van Renault is behoorlijk complex. Zo complex dat de volledige uitleg meer plek in beslag zou nemen dan deze test. Vandaar dus dat ik er mij niet aan waag. Kort samengevat kan je stellen dat de benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor, die op zijn beurt wordt gevoed door een kleine accu van 2 kWh en een start-alternator.

Een combo die werkt. Beide krachtbronnen ondersteunen elkaar, waardoor het verbruik maximaal kan worden gedrukt. Een succesvolle integratie noemen we dat dan. Het zorgt ook voor de nodige vlotheid. Je hebt dan ook een knappe 200 pk ter beschikking, vermogen dat ook vrijwel aangesproken wordt van zodra je het gaspedaal beroert. 

2024 Renault Austral - blog test - Xavier Daffe

Het zorgt voor de nodige dynamiek, een kwaliteit die de Austral verder aanvult met een comfortabele demping en een wendbaar onderstel. Althans, als 4Control-achterwielbesturing (€ 1.500) is meegemonteerd.

Ik kan dan ook meer dan leven met de 6,5 liter/100 km die op het einde op de klok stond. Een redelijk brandstofverbruik voor het bovengemiddelde tempo dat tijdens de testweek werd aangehouden. Een mooi rapport dat alleen maar beter wordt door de perfecte rijpositie, de Harman Kardon audiosysteem van topkwaliteit (950 euro) en de modulariteit met de verschuifbare zitbank.
 
De Iconic Esprit Alpine-topuitvoering beschikte bovendien over speciale stoelen met een verbeterde ondersteuning en royaal bekleed met Alcantara (hetzelfde geldt trouwens voor het dashboard). Het krikt het kwaliteitsgevoel alleen maar hoger. Er zijn zo van die testwagens die je niet graag terugbrengt. Deze Renault is er daar absoluut een van.

Jammer Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200

Het hybridesysteem van Renault mist reactievermogen bij het schakelen tussen vooruit en achteruit. Wat de nodige problemen kan veroorzaken bij het manoeuvreren in krappe ruimtes. Je denkt dat je de achteruit hebt ingeschakeld, je geeft gas en de auto gaat... vooruit. Vervelend. Je moet er dus altijd voor zorgen dat de juiste aanduiding (R-N-D) op het dashboard wordt weergegeven. 

Dan, de ergonomie. Was het wel zo verstandig  die drie bedieningsmodules - versnellingsbakbediening, audioknoppen, ruitenwisserknoppen - rechts van het stuur te plaatsen? Verwarring is nooit ver weg. Nu, het went. Dus heel erg ga ik er niet aan tillen. De opmerking is dus niet van die aard dat ze me er zou van weerhouden de Austral in overweging te nemen. Mocht ik uiteraard op zoek zijn naar een hybride middenklasse-SUV.

2024 Renault Austral - blog test - Xavier Daffe

Voorwaardelijke wijs, inderdaad. Voornamelijk omwille van financiële besognes De basisprijs van deze 'Iconic Esprit Alpine' is 44.800 euro. Tel daar een aantal optionele extra's bij en de rekening loopt op tot 52.600 euro. Dat is veel voor een particuliere eigenaar. Laat staan een autojournalist.

Bovendien, met prijzen tussen € 39.950 en € 51.450 vecht de nieuwe Renault Scénic E-Tech in dezelfde prijsklasse. Met dynamische prestaties die sterk lijken op die van de Austral. Met een evenwaardig gebruiksgemak. En met eenzelfde kwaliteit en comfort. Alleen is de Scénic 100 procent elektrisch waardoor hij zowel fiscaal als naar loopkosten een stuk voordeliger uitvalt dan de Austral E-Tech Full Hybrid.

Dus Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200

Renault besteedt al enige tijd veel aandacht aan het ontwerp, de bouwkwaliteit en de afwerking van zijn modellen. Zonder dat daar exuberante prijzen tegenover staan. Een insteek die het ook aanhoudt bij zijn meer recente modellen, waardoor de Fransen vandaag stilaan over een gamma beschikken dat 'zijn mannetje staat' tegenover de grote concurrenten. Succes dat ook stilaan zichtbaar wordt in de verkoopscijfers.

Bevindingen die de Austral alleen maar onderschrijft. Het is een overtuigende familie-SUV die bovendien trakteert op bovengemiddeld rijplezier. Ik herhaal dan ook graag dat het mij best zwaar viel de Austral aan het einde van de testperiode terug af te zetten bij Renault.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Austral

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker