Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik leuk en wat jammer aan de Volkswagen Touareg eHybrid?

Geschreven door Steven Appelmans op

De Volkswagen Touareg kreeg een opfrisbeurt, een facelift die de SUV vooral extra (elektronische) luxe opleverde. Hoeveel beter die upgrade de Touareg eHybrid maakt? Dat was de vraag van vandaag voor AutoGids-journalist Steven Appelmans.

93.990 €
  • Score redactie /20

Ik heb het voor underdogs, wat allicht mijn boon voor de Touareg verklaart. De Volkswagen heeft immers altijd moeten oppereren binnen de schaduw van zijn premiumconcurrenten hoewel die vaak niet beter, comfortabeler of luxueuzer waren dan de Touareg. Maar dus wel konden uitpakken met een hoger ingeschat merklogo.

Een weinig benijdenswaardige positie die de bonkige VW door de jaren heen alleen maar meer richting marge dreef. Want: als de X5-en en Cayenne's van deze wereld werden opgewaardeerd, dan kon de Touareg niet achterblijven. Dus kwam er elektrische bijstand. En meer elektronische luxe. Toevoegingen die ook de prijs de hoogte injoeg, waardoor potentiële klanten nog harder aan het wijfelen sloegen. Dergelijke bedragen associeer je nu eenmaal niet met een 'Volks-'wagen.

Ik kan al één ding verklappen: de Touareg is er na zijn facelift niet bepaald goedkoper op geworden. Integendeel: het testmodel waar ik mee reed kostte een dikke 115.000 euro... Slik.

Leuk Volkswagen Touareg eHybrid

Maar daar krijg je dus wel wat voor in ruil. Vooral extra digitale bling zo blijkt. Zo zijn de Innovision Cockpit-tellerpartij en het Discover Pro Max-infotainmentsysteem voortaan basisuitrusting. Wat concreet betekent dat je aankijkt tegen een schermwand van 12 duim achter het stuur en 15 duim centraal op de boordplank. 

Je hoeft evenmin op te leggen voor een lederen bekleding (zowel van stoelen als dashboard), de impressionante lichtshow van de nieuwe IQ.Light HD Matrix-koplampen, de elektrische bediening van de kofferklep en de ErgoComfort-voorzetels (met massagefunctie), de soft close van de portieren, een elektrisch uitklappende trekhaak (waar je nog altijd tot 3,5 ton aan mag hangen), een head-up display, het leger aan veiligheidsassistenten dat vervat zit in het IQ.Drive-assistance Pack en nog een hele resem andere comfortverhogende addenda.

Review Volkswagen Touareg eHybrid 2024

Welbehagen waar noch de plug-inhybrideaandrijving noch de luchtveren zijn in opgeteld. Omdat die zo schitterend werk leveren dat ze het niet verdienen zomaar op de hoop te worden gegooid. Het systeemvermogen van 381 pk zorgt er immers voor dat het voorgenoemde comfort zich ook vertaald ziet in een even behaaglijke voortgang. Mét een even aanstekelijke ronk! Bij vlot aanzetten, trakteert de 3 liter-V6 zelfs op een doordringende grol. 

Niet dat je daarom perse telkens het onderste uit de kan moet halen. Integendeel zelfs. De meerwaarde van de Touareg school altijd al in de zachte dein waarmee zijn luchtveren de oprispingen van het bitumen terug gladstreken. Talenten die - nog altijd - vragen om een gemodereerde cadans. Opgelet, da's niet hetzelfde als 'traag'. Ik herhaal: de bonkige Volkswagen ontpopt zich in no time tot een onvervalste tempobeul - zonder daarom in te boeten aan comfort. Al is zo'n gejas toch wat als een Saint-Pétrus in een paar slokken wegzetten. Kwaliteit dient gedegusteerd te worden, niet geschrokt. Wat ze bij VW helemaal hebben begrepen: één van de weinige mechanische ingrepen behelst namelijk de afstelling van de ophanging die nu nog milder werd.

Vandaar dus deze toptip: laat je niet verleiden door de nog performantere R Hybrid. Meer is in deze immers niet beter.

Jammer Volkswagen Touareg eHybrid

Met 14,3 kWh aan batterijvermogen schiet je niet ver. Niet in afstand en niet in schwung. Als eHybrid zet de Touareg een vlotte 2,3 ton op de bascuul, gewicht waar de 136 elektrische pk's nauwelijk blijf mee weten. Met andere woorden, de Touareg had wel wat meer bijstand kunnen gebruiken. Zeker als je ziet wat bijvoorbeeld Mercedes aan batterijcapaciteit en elektrokracht weet te verpakken in zijn GLE.

Review Volkswagen Touareg eHybrid 2024

Ik ben evenmin fan van de overdreven ledversiering. De Touareg lijkt wel een rijdende kerstboom met die doorlopende lichtstrips over neus en kont. Het wordt zelfs helemaal kitsch als ook het logo op de kofferklep nog eens rood oplicht. 'Disco' is nu eenmaal geen synoniem voor 'gedistingueerd'. Toen niet, nu niet en het zal het allicht ook nooit worden. 

Dus Volkswagen Touareg eHybrid

Zoals je ziet, oogst de Touareg eHybrid voornamelijk lof. Al maak ik me geen illusies dat dat Volkswagen aan meer bestelbonnen zal helpen. Daarvoor ligt de vraagprijs nu eenmaal te hoog. Het is te zeggen, die sommen stroken niet met het merkimago. Aanzien dat nog verder naar beneden wordt getrokken door een tekort schietende elektrische ondersteuning die noch naar vermogen noch naar batterijcapaciteit veel weet bij te dragen.

Het is de dunne, troebele laag waar je door moet willen kijken om het juweel te ontdekken dat deze Touareg in essentie nog altijd is. Of hoe de grote Volkswagen ook nu voorbehouden zal blijven aan de connaisseurs die weten waar ze de meerwaarde moeten zoeken.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker