Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Lamborghini Huracan Tecnica?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Lamborghini Huracan Tecnica is de ultieme vertegenwoordiger van een bedreigde diersoort: niet-geëlektrificeerde supersportwagens. Wat vond AutoGids-redacteur Frédéric Kevers van deze Italiaanse stier?

In wezen is de Lamborghini Huracan bijna een dinosaurus in vergelijking met zijn recentere rivalen, de Ferrari 296 GTB en de McLaren Artura, die allebei plug-inhybrides zijn. Als ultieme evolutie van een reeks coupés met V10-motor die begon bij de Gallardo (geproduceerd van 2003 tot 2013) en in 2014 werd voortgezet met de Huracan, voegt de Tecnica een stijl toe die meer in lijn ligt met de toekomst van Lamborghini, zonder het DNA van het merk uit Sant'Agata Bolognese te verloochenen.

Is deze Huracan Tecnica, gebouwd rond pijlers uit een bijna vervlogen tijdperk, een voorbijgestreefd meesterwerk? Ik kreeg de kans om daarachter te komen tijdens de 24 Uur van Spa 2023. Een gedenkwaardige rit die veel vragen beantwoordde.

Leuk Lamborghini Huracan Tecnica

Normaal gesproken ben ik geen grote fan van auto's met een gekunsteld of te agressief design, maar als het om een Lamborghini gaat, is dat anders omdat de geschiedenis, het imago en het doel dat ook zijn. En deze Tecnica-uitvoering van de Lamborghini Huracan biedt wat het oorspronkelijke ontwerp miste aan evenwicht en maturiteit. Uiteindelijk draait het allemaal om balans, en de lijnen van de Tecnica zijn daar een perfect voorbeeld van.

De behandeling van de neus van de auto verandert de perceptie die je ervan zou kunnen hebben volledig, met zwarte elementen die de voorsteven lichter maken en de indruk versterken van een wild dier in beweging dat klaar is om toe te slaan, een indruk die bij deze Lambo past, terwijl de kleine vaste spoiler aan de achterkant de achterkant 'ondersteunt' en de visuele aanwezigheid versterkt, vooral in profiel. Het is zeker de soberste onder de recente Lamborghini's, maar in mijn ogen ongetwijfeld de meest geslaagde sinds lange tijd.

Natuurlijk ligt de echte aantrekkingskracht van deze Lamborghini Huracan niet zozeer in zijn uiterlijk, maar in wat eronder schuilt: een pure achterwielaandrijver met een atmosferische V10 centraal achterin, gecombineerd met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.

De perfecte combinatie? Ja, 640 keer ja! Ik twijfel er geen seconde aan dat de Ferrari 488, F8 en 296 GTB, maar ook de McLaren 720 S of Artura nog krachtiger en capabeler zijn. Maar even onder ons: de snelheid van deze Lamborghini Huracan Tecnica, die gebruikmaakt van de 5.2-V10 uit de Huracan STO met 640 pk, is al zo hoog dat je jezelf of anderen in gevaar brengt als je beweert het volledige potentieel te benutten op de openbare weg.

Dus wat heeft het voor zin om nog hoger te mikken, behalve dan om op te scheppen tijdens gesprekken op de jachtclub of op de zoveelste hole van een golfbaan? Het is goed voor het ego, maar houdt niet noodzakelijkerwijs de emotie in stand. En emotie is nu net het sterke punt van deze Lamborghini Huracan Tecnica. Onder alle omstandigheden loopt hij over van emotie. Hij heeft een aangeboren gevoel voor spektakel en bel canto is een manier van leven voor deze atmosferische V10, die betovert met zijn gewilligheid, zijn volle karakter en zijn energie.

Zijn 'organische' karakter maakt hem bovenal tot een ideale bondgenoot voor iedereen die geen racepiloot in hart en nieren is, maar graag snel rijdt. De stuwkracht, die fenomenaal blijft, gaat gepaard met een schitterende soundtrack. Hij accelereert bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden, maar wat nog belangrijker is, hij stuwt je hartslag in een fractie van een seconde naar meer dan 120 slagen per minuut.

Maar de Lamborghini Huracan Tecnica is niet alleen een motor die prachtig klinkt en je een stevige duw in de rug bezorgt. Het is ook een chassis dat ideaal is voor plezier op mooie landweggetjes! De ophanging biedt een uitstekend compromis tussen ondersteuning van de carrosserie en demping van golvingen en vervormingen in het wegdek. Ze is nooit droog of oncomfortabel – een Urus Performante zou er nog wat van kunnen leren – en de natuurlijke balans van de auto betekent dat je hard en met een geruststellende precisie bochten kunt aansnijden en vervolgens met een vleugje gas door de bocht kunt gaan voordat je je het gaspedaal tegen de vloer trapt zonder bang te moeten zijn voor tractieverlies.

De besturing vereist alleen korte, directe en precieze bewegingen. Toegegeven, het is even wennen als je gewend bent om in een gezinsauto met een te sterk elektrisch bekrachtigd stuur te rijden, maar je komt er vanzelf achter en je vertrouwen is des te groter omdat de feedback – of het nu in het stuurwiel is of in de billen – heel duidelijk en voorspellend is. Je voelt heel snel wanneer de auto de limiet nadert en hij reageert geleidelijk, veel minder brutaal dat wat zijn look of het gebrul van zijn motor zouden kunnen suggereren. Je zit weliswaar niet achter het stuur van een messcherpe bolide uit Maranello of Woking, maar toch is hij behoorlijk snedig. Laten we zeggen dat er minder expertise en finesse voor nodig is dan voor de andere twee, waardoor deze Huracan Tecnica toegankelijker is voor de gemiddelde bestuurder, inclusief mijzelf.

Het laatste superpositieve aspect van deze Lamborghini – maar dit geldt zeker voor de meeste supercars – is zijn populariteit bij het publiek. Af en toe een beetje gas geven om de enthousiaste fans op het terras van een café te plezieren, of een kind, een tiener of zelfs een omaatje een ritje geven en een glimlach op hun gezicht toveren: de passie voor auto’s bestaat nog steeds, en het plezier van het delen wordt vergroot door deze buitengewone bolide die het einde van een tijdperk symboliseert: dat van de echte pure sportwagens, zonder turbo, zonder elektrificatie en bijna zonder filter! Of liever gezegd met een polarisatiefilter dat de authentieke sensaties uitvergroot die alleen uitzonderlijke auto's kunnen distilleren!

2023 Lamborghini Huracan Tecnica

Jammer Lamborghini Huracan Tecnica

In alle eerlijkheid is het een uitdaging om gebreken te vinden bij een passie-auto als deze, en ze vloeien bijna allemaal voort uit een suggestieve appreciatie – van iemand die het zich niet kan veroorloven om deze droom op wielen te kopen – en zijn daarom zeer relatief. De gebruikersinterface is dat ook. Toegegeven, het 'infotainment'scherm is niet het meest gebruiksvriendelijke, maar uiteindelijk: wanneer je achter het stuur van deze bolide zit, is het belangrijkste scherm dat je gebruikt... de voorruit.

Mijn enige spijt is dat deze Lamborghini Huracan Tecnica niet genoeg opbergruimte heeft om veilig twee reistassen voor een weekje vakantie met z'n tweeën mee te nemen. Want hoe supersportief hij ook is, hij leent zich net zo goed voor een langere rit.

Ik kan eigenlijk maar één minpuntje vinden: hij is niet meer leverbaar, want Lamborghini heeft aangekondigd dat de hele productie van 2024 verkocht is. Zelfs als ik de loterij win, zal ik dus mijn toevlucht moeten nemen tot een 'tweedehandsexemplaar' dat niet perfect is geconfigureerd zoals ik zou willen. Jammer toch…?

2023 Lamborghini Huracan Tecnica

Dus Lamborghini Huracan Tecnica

De Lamborghini Huracan Tecnica is natuurlijk niet dé perfecte supersportwagen, noch de krachtigste, noch de modernste. Maar hij is in ieder geval wel bijzonder puur, en hij zal voor altijd herinnerd worden als de laatste vertegenwoordiger van een vervlogen tijdperk.

Met alle respect voor de Porsche Cayman GT4 (RS) of zelfs de 911 GT3 (RS), maar de Tecnica was de laatste supersportieveling met een centraal gemonteerde atmosferische motor en een prestigieus merklogo. Misschien zelfs wel de laatste sportwagen met V10-motor in de geschiedenis.

Dat ik het genoegen en het voorrecht heb gehad ermee te mogen rijden, vergroot alleen maar de liefde die ik altijd voor dit model heb gehad. Grazie per la bella macchina e bravo!

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker