Met zijn 3,96 meter lengte, 1,74 meter breedte en 1,42 meter hoogte zit de nieuweling duidelijk in de 'miniklasse' of het zogenaamde B-segment. De A1 is sowieso een vierzitter, achterin is niet voldoende ruimte voor drie personen. Wanneer je de achterklep opent, heb je toegang tot een kofferruimte van 270 liter, die door één of twee delen van de achterbankleuning neer te klappen vergroot kan worden tot 920 liter.
We maakten voor het eerst kennis met de A1 in Berlijn en omstreken en trokken dadelijk de nodige aandacht. We konden met alle motorversies rijden en als u het ons vraagt, steekt er één bovenuit: de 1.2 TFSI. Als basismotor past deze turbokrachtbron perfect bij de A1: hij is gewillig, soepel en krachtig genoeg om geen mal figuur te slaan en verbruikt bovendien niet te veel als je je gewoon vlot met het verkeer laat meedrijven. Op dieselvlak voel je het verschil tussen de 90 pk- en 105 pk-versie vrij duidelijk op de weg, maar volgens ons veel minder uitgesproken aan de pomp. Kortom, bij de diesels zouden wij voor die laatste kiezen.
Young, urban, lifestyle-minded, liefst voor de helft bestaande uit vrouwen en met een grote hang naar individualisering, zo omschrijft Audi het doelpubliek voor de A1. Waar hebben we dat nog gehoord? Bij Mini uiteraard. De Mini-marketeers geven bovendien toe dat hun publiek behoorlijk ontrouw is, en dat speelt natuurlijk in de kaart van Audi, dat merk- en imagogewijs nog steeds in de lift zit. Geen wonder dat al 1.200 Belgen een bestelbon ondertekenden zonder ooit maar in de auto gezeten, laat staan gereden te hebben. Op het eerste gezicht heeft de A1 ook de dynamische kwaliteiten om het de Mini moeilijk te maken en duikt hij met zijn prijzen iets onder die van de Duitse Engelsman. Een interessante wedloop ligt in het verschiet.
Prijs
NB