Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fisker Ocean (2023): Exclusieve test

De nieuwe Fisker Ocean is eindelijk productieklaar geraakt, maar is de elektrische SUV het lange wachten ook waard geweest? AutoGids doet de test met de One.

De eerste exemplaren van de Fisker Ocean zouden in het najaar van 2022 geleverd worden in Denemarken, Duitsland en de Verenigde Staten. Maar uiteindelijk was elektrische SUV pas deze zomer klaar. Bovendien loopt de productie nog niet op volle toeren: de oorspronkelijke doelstelling om in 2023 reeds 35.000 wagens te bouwen, is inmiddels teruggeschroefd naar iets meer dan de helft.

Nu goed, alle begin is moeilijk. Want we hebben toch maar een Fisker Ocean vastgekregen voor een exclusieve testrit op Europese bodem. Het gaat om de One, een soort goed uitgeruste launch edition van 5.000 exemplaren. En die zijn inmiddels allemaal uitverkocht.

Koetswerk en afmetingen Fisker Ocean

De naam schept verwachtingen, want de Deense eigenaar Henrik Fisker heeft er een roemrijk verleden als autodesigner opzitten. Zowel de BMW Z8 (1999) als de Aston Martin Vantage (2005) komen uit zijn tekenpotlood. En ook het eerste model van zijn eigen merk mocht gezien worden: de alweer uit 2012 stammende Fisker Karma, een elektrische vierzitter met range extender. De productie van de Karma bleef steken op een kleine 2.500 stuks, de plannen met de nieuwe Ocean zijn beduidend ambitieuzer.

De bij het Oostenrijkse Magna Steyr geproduceerde Fisker Ocean is een directe concurrent voor de BMW iX3 en de Mercedes EQC, maar hanteert wel andere proporties. De auto is 4,77 meter lang en liefst 1,98 meter breed, bijna 10 centimeter meer dan zijn Duitse rivalen. De wielen staan op de hoeken van het koetswerk en geven de Fisker Ocean een gespierde look. Maar dat aparte koetswerkformaat hypothekeert wel de zoektocht naar aan parkeerplaats. Niet in het minst omdat de elektrische SUV ook over een flinke draaicirkel van 12 meter beschikt.

2023 Fisker Ocean - Essai exclusif - Moniteur Automobile

>> Lengte: 4.774 mm // breedte: 1.982 mm // hoogte: 1.631 mm // wielbasis: 2.921 mm

Interieur en kofferruimte Fisker Ocean

Fisker adverteert de Ocean als het meest klimaatvriendelijke automodel ter wereld. Het interieur hult zich dan ook in gerecycleerde materialen die er knap uitzien, maar die in werkelijkheid ruw en goedkoop aanvoelen. Ook de afwerking is bedroevend voor een elektrische auto van deze prijsklasse.

Je zit niet lekker in de Fisker Ocean. De korte en smalle zitting van de bestuurdersstoel mist steun voor de dijbenen, terwijl de rugleuning het zonder verstelbare lendensteun doet. Gelukkig is er wel veel ruimte op de achterbank. Het brede koetswerk en de vlakke vloer zorgen ervoor dat zelfs drie volwassenen over voldoende hoofd- en knieruimte beschikken om comfortabel te reizen. De achterbank is verwarmd en telt twee Isofix-bevestigingspunten.

Zoek niet naar een traditioneel dashboardkastje, de Fisker Ocean houdt het bij een uittrekbaar tafeltje zoals je dat in een vliegtuig ziet. De middenconsole telt wel voldoende opbergruimte, bovendien zijn er opbergvakken onder beide voorstoelen. Het laadvolume bedraagt een mooie 566 liter, al lijkt de koffer kleiner dan de officiële data doen uitschijnen. Onder de vloer is er een aparte ruimte voor de laadkabels voorzien, want de Fisker Ocean doet het zonder frunk in de voorzijde.

2023 Fisker Ocean - Essai exclusif - Moniteur Automobile

Dashboard en infotainment

Net zoals bij zoveel elektrische SUV's combineert de Fisker Ocean een klein scherm voor de bestuurder met een grote display voor het centrale infotainmentsysteem. Het gaat om een rechtopstaand scherm van 17,1 inch, dat zowat alle secondaire boordfuncties bundelt. Gelukkig zijn er nog fysieke knoppen voor de bediening van de spiegels, de airconditioning en het geluidsvolume. De multimediamodule draait op Android, maar het navigatiesysteem is van TomTom.

Dat multimediascherm kan 90 gradend draaien, bijvoorbeeld wanneer je Disney plus of Netflix wil streamen tijdens het laden. Zodra je terug gaat rijden, draait de display weer naar zijn verticale positie. Er zijn nog een aantal leuke vondsten. Zo kunnen alle ramen behalve de voorruit elektrisch geopend worden, inclusief de achterruit en de derde zijruitjes - desgewenst allemaal samen (California Mode). De Fisker Ocean draagt ook een enorm panoramdak dat je kan openen en dat uitgerust in met zonnecellen. Een gimmick, maar wel een leuke.

2023 Fisker Ocean - Essai exclusif - Moniteur Automobile

>> Koffervolume: 566-1.274 liter 

Specificaties en prestaties Fisker Ocean

De Fisker Ocean One komt met twee elektromotoren die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 571 pk en voor een maximumkoppel van 737 Nm. Dat volstaat om de toch 2,5 ton wegende SUV in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen, toch als je voor de Hyper-rijmodus opteert. De topsnelheid van de One bedraagt 205 km/u. De specs van de gelimiteerde One zijn zowat identiek aan die van de Fisker Ocean Extreme, het gamma wordt snel aangevuld met minder krachtige en minder dure varianten: de Ultra (400 kW) en de Sport (205 kW).

2023 Fisker Ocean - Essai exclusif - Moniteur Automobile

>> One: 420 kW/571 pk en 737 Nm // Top van 205 km/u en 0-100 km/u in 3,9 seconden

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Fisker Ocean

De Fisker Ocean One draagt een lithium-ionbatterij met een capaciteit van liefst 113 kWh, waarvan ongeveer 105 kWh bruikbaar. Je kan AC-laden aan 11 kW en tot 200 kW aan een DC-snellader. Het WLTP-rijbereik van de elektrische SUV bedraagt een indrukwekkende 707 kilometer. Opvallend: elke keer dat je het accupakket volledig opgeladen heeft, toont de boordcomputer die 707 kilometer aan range. Wat wel ontbreekt, is een verbruiksmeter. Onderweg weet je dus niet hoeveel stroom je eigenlijk consumeert.

2023 Fisker Ocean - Essai exclusif - Moniteur Automobile

>> Batterij: 113 kWh (105 kWh nuttig) // Rijbereik: 707 km (WLTP) // Laden: AC (11 kW) en DC (200 kW)

Rijgedrag Fisker Ocean

De rijervaring van de Fisker Ocean wordt gedomineerd door het verrassend goede veercomfort. Hoewel onze testwagen op optionele 22-duimsvelgen stond, wist de ophanging uitstekend raad met de hobbels en bobbels van een slecht wegdek. Op het betere asfalt van de snelweg bewoog de elektrische SUV zich als een strijkijzer, onder meer dankzij de voortreffelijke baanvastheid van het onderstel. Op kronkelwegen valt op dat de rolbewegingen van het koetswerk beperkt blijven, al vergeet je nooit dat je met een erg zware auto onderweg bent.

De stuurbekrachtiging kan wel beter. Rond de middenpostitie reageert de Fisker Ocean te scherp, terwijl het stuur de sponzig aanvoelt bij manoeuvres aan lage snelheden. Ook het windgeruis gaat irriteren, vooral vanaf een 80-tal km/u. Ondanks de aanwezigheid van dubbelgelaagde zijruiten op onze testwagen, weerklinkt er een ondefinieerbaar geluid in het interieur van de Fisker Ocean. Alsof je in een straalvliegtuig zit.

2023 Fisker Ocean - Essai exclusif - Moniteur Automobile

Belgische prijs Fisker Ocean

De nieuwe Fisker Ocean wordt nog niet in België verkocht. Wie een exemplaar wil, moet in Denemarken, Duitsland of Nederland zijn. De Duitse prijzen blijken wel erg competitief:

    • Fisker Ocean Sport: 38.883 euro
    • Fisker Ocean Ultra: 54.323 euro
    • Fisker Ocean Extreme: 67.272 euro

Fisker Ocean – verdict AutoGids

Jawel, de nieuwe Fisker Ocean is het lange wachten waard geweest. Met zijn grote batterij, zijn hoge comfortniveau en zijn leuke vondsten vormt deze SUV een spannend alternatief voor elektrische auto's zoals de BMW iX3 en de Mercedes EQC, Alleen moet Fisker snel werk maken van de softwareproblemen op de Ocean, die wat doen denken aan die van Volkswagen met de ID.3. En ook de afwerkingskwaliteit is voor verbetering vatbaar. Maar daar staat een genereuze standaarduitrusting, een interessant prijskaartje en een cool merkimago tegenover.

Tekst: Mikkel Thomsager (bilmagasinet.dk) // foto's: A. Hansen

 

  • Leuk design, cool merkimago
  • Grote batterij, groot rijbereik
  • Interessant prijskaartje (Duitsland)
  • Kwaliteitsindruk interieur
  • Softwareproblemen
  • Nog niet beschikbaar in België

In dit artikel : Fisker, Fisker Ocean

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker