Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Eerste tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus LC 500: echte uitdager

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Akio Toyoda meent het. Toyota’s grote baas is een van de grootste fans van het luxemerk uit eigen huis en met de LC 500 (als begin) wil hij het merk ook in Europa beter op de kaart zetten, lees een echte tegenstander worden voor de Duitse drievuldigheid.

Het Concept

De laatste tijd lijken grote premium coupés weer iets populairder te worden. Mercedes heeft er een, de nieuwe van BMW wordt verwacht, Audi denkt eraan. Naast die grote drie is er een Japanner die al jaren zijn kop aan het venster steekt, wereldwijd toch al meer dan 650.000 auto’s per jaar verkoopt, maar op het Oude Continent toch maar moeilijk voet aan de grond krijgt (64.000 verkochte exemplaren voor Lexus in 2015). Maar de hoop groeit, samen met de verkoopcijfers, en nu is er de LC 500 om daar ook een gezicht aan te geven. Een duidelijke smoel zou je beter kunnen zeggen, want het spoelvormige radiatorrrooster is te opvallend om te negeren en ook de rest van de vormgeving trekt de aandacht, in een segment (dat van de Gran Turismo eerder dan van de pure sportwagen) waar terughoudendheid eerder een troef is. Daar heeft de LC 500 lak aan, die “smijt zich” , letterlijk en figuurlijk, je houdt ervan of je vindt het maar niks.

  • Veel rijplezier
  • Verbluffende hybride
  • Vormgeving en aankleding
  • Een krappe 2+2
  • Blijft een grote, zware auto
  • Te opvallend?

Wat is nieuw?

Zowat alles. De LC (Luxury Coupé) staat op een nieuw onderstel, het GA-L, wat staat voor Global Architecture – Luxury platform. Het zal later ook dienst doen op de nieuwe LS (Luxury Sedan) die op 9 januari op het salon van Detroit zijn wereldpremière viert. Voor de LC werd er alles aan gedaan om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en zo centraal en dicht mogelijk bij de bestuurder, in die mate zelfs dat het bijna samenvalt met het “hip-point” van die bestuurder. Met een Cx-waarde van 0,33 is de LC niet buitengewoon gestroomlijnd, maar koelsleuven en (op de sportievere uitvoering) een speciale diffusor en actieve achterspoiler zorgen er wel voor dat trekkracht en grip zo groot mogelijk zijn.

Wat zorgt voor die trekkracht? Er zijn twee mogelijkheden: de onvermijdelijke, bloedstollende atmosferische V8, hier opgekieteld tot 477 pk, gekoppeld aan een… 10-traps automaat die speciaal is ontwikkeld om de schakelsnelheid van een gerobotiseerde bak praktisch te evenaren en tegelijkertijd de zachtheid van een automaat met koppelomvormer te kunnen leveren.

Maar er is meer. Deze performante coupé is er ook als LC 500h en bij Lexus staat dat h-tje voor hybride. Lexus had natuurlijk gewoon het al erg gesofisticeerde en goed presterende hybride geheel uit de GS kunnen overplanten, maar de Lexus-ingenieurs onder leiding van Koji Sato kozen voor meer: het nieuwe Multi Stage Hybrid System (vrij vertaald meerfasige hybridesysteem) gebruikt een herwerkte versie van de 3,5 liter V6 en een aandrijflijn vergelijkbaar met die van de GS om die te combineren met een viertraps automaat, zodat je ook hier in feite een (virtuele) 10-traps automaat krijgt en het vervelende koffiemolengevoel van een CVT grotendeels achterwege blijft. Een meesterzet. Tot slot is de sportiefste versie (je kan kiezen tussen Luxury, Sport en Sport+) ook nog standaard voorzien van het Lexus Dynamic Handling System met sperdifferentieel, een stuur met variabele overbrenging en elektrische bekrachtiging en last but not least meesturende achterwielen.

Hoe rijdt hij ?

De voorste inzittenden hebben het zeker naar hun zin. De passagier kan genieten van aardig wat ruimte en een goed zittende, comfortabele stoel of een sportstoel naar gelang van de uitvoering, de bestuurder zit meer in een soort cockpit-omgeving waarbij alle bedieningen om te rijden op hem gericht zijn. Achterin is het ten zeerste behelpen, zonder hulp en meededogen van de voorste inzittenden kan je er niet vertoeven, tenzij bijeengevouwen als een would be slangenmens.

Al bij het starten van de V8 zorgt deze krachtbron voor kippenvel. De sound is redelijk indrukwekkend, zowel buiten als binnen in de auto. De 10-versnellingsbak kan uiteraard in zijn automatische stand, maar via het kleine pookje ook manueel bediend worden of met de grote paddels achter het stuurwiel.

Dat ligt niet alleen goed in de hand, het voelt ook zeer nauwkeurig aan en ondanks de grootte en de relatieve zwaarte van de auto weet je precies waar de voortrein naar toe gaat en wat de auto met jou van plan is, terwijl er voldoende power voorhanden is om ook met het gaspedaal bij te sturen indien nodig. Is de LC voorzien van het Dynamic Handling System dan kan alles nog een toets sneller en preciezer terwijl je als bestuurder ook een stuk relaxter achter het stuur zit, de auto is kwieker, levendiger en toch (nog) voorspelbaarder.

Maar de grootste verrassing kwam voor ons van de hybride versie. Wij zijn zeker geen hybride-haters, wel integendeel, maar een dergelijke aandrijfvorm in normale personenwagens associeerden we tot nog toe niet met echte sportiviteit. Think again, de LC 500h bewijst het tegendeel: met de betere spreiding van de “versnellingen” en de 359 pk vermogen die V6 en elektromotor gecombineerd kunnen leveren, trekt deze toch niet zo kleine noch lichte hybride coupé op tot 100 km/h in een goede 5 seconden. Ook hij laat daarbij een aangename brom horen en ook hier kan je kiezen tussen verschillende rijmodi die gedifferentieerd genoeg zijn om aan te sluiten bij de stemming van het ogenblik, van comfortabel cruisen tot de beuk erin.

Wat kost hij ?

De LC 500 komt pas in juni 2017 op de markt, een definitieve prijssetting is nog niet voorhanden, maar onze schatting (bevestigd door de Lexus-mensen) is dat de prijs zo tussen de 110.000 en 120.000 euro zal schommelen, afhankelijk van de uitvoering en van de (niet zo talrijke) opties die er zullen zijn, de auto lijkt ons standaard toch al redelijk goed uitgerust. Maar daarover meer uitsluitsel midden volgend jaar.

Wie zijn de concurrenten?

Zoals we in de inleiding al zegden zijn de grootste concurrenten de onvermijdelijke Duitse drie, waarvan er twee een gelijkaardige Gran Turismo in hun portfolio hebben, de BMW 6 Coupé en de Mercedes S Coupé, terwijl Audi aan een A9 denkt en ondertussen een nieuwe A7 vierdeurs coupé voorbereidt.  Ze houden het qua looks bescheidener, minder flamboyant dan deze opvallende Japanner, die voor dit soort cliënteel misschien wel iets té opvallend voor de dag komt.

Ons verdict

Met de LC heeft Lexus een nieuw hoofdstuk ingeluid in de strijd met zijn grote (Duitse) rivalen. Hij oogt uitdagend, levert de visueel beloofde prestaties en rijdt bijzonder plezierig. Bovendien heeft hij een extra troef: een echt sportieve hybride, die in België (ook om taxatieredenen) ongetwijfeld hogere ogen zal gooien dan de bedwelmende maar ook zeer dorstige en fiscaal afgestrafte V8. Samen met zijn bedenkers zijn we benieuwd of deze LC nu eindelijk (bescheiden?) brokken kan maken in dit prestigesegment.

In dit artikel : Lexus