Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / TEST EN VIDEO – Renault Zoe Z.E. 40: Langere adem

Geschreven door Tony Verhelle op

Voor 2017 brengt Renault zijn elektrische Zoé uit met een haast dubbel zo grote batterij, zodat de reikwijdte navenant toeneemt. Wij testten dit uit in de omgeving van Lissabon en constateerden dat hij zijn belofte waarmaakt.

Het concept

Sinds 2012 biedt Renault een specifiek elektrisch model aan, de Zoé, een compacte hatchback met vooral kwaliteiten in een stedelijke omgeving. In aanvang met een motor van Continental van 65 kW/88 pk en een batterij met een capaciteit van 22 kWh, goed voor een normreikwijdte van 200 km en een reële reikwijdte (in normale omstandigheden) van 150 km.  Een klein jaar geleden deed Renault al een upgrade aan motorzijde, met 3 kW/4 pk meer vermogen en een hogere efficiëntie, zodat de effectieve reikwijdte aangroeide tot 170 km, nog steeds met dezelfde batterij.

  • Verdubbelde reikwijdte
  • Aangenaam rijden
  • Comfort en functionaliteit
  • Geen motorrem
  • Vermogen mag iets meer zijn
  • Zwakke lichten

Wat is nieuw?

Zoé Z.E. 40 is uiterlijk praktisch geheel gelijk aan de huidige versie, met uitzondering van een nieuwe topuitvoering (Bose Edition) en enkel bijkomende kleuren en specifieke velgen. De grootste nieuwigheid is dat Renault in dezelfde ruimte nu een batterij met een capaciteit van 41 kWh heeft gepropt, eenzelfde volume dus, maar met een grotere dichtheid van cellen en opslagmaterie, waardoor ze een kleine 15% meer weegt. Dat wil zeggen dat de nieuweling nu in staat is om volgende de NEDC-cyclus 400 km te rijden, waarbij Renault claimt dat deze Zoé in reële rijomstandigheden toch minstens 300 km ver geraakt.

Hoe rijdt hij?

Overwegend hetzelfde als zijn soortgenoot met een kleinere batterij (die trouwens in het aanbod blijft), dat wil zeggen redelijk vinnig (hoewel op moeilijker, meer hellend terrein iets meer vermogen welkom zou zijn) maar vooral wendbaar en comfortabel. Het blijft wel jammer dat Zoé geen echte motorrem heeft waarmee je kan afremmen en (nog) meer energie recupereren zonder dat de remklauwen moeten tussenkomen.

De stoelen (in de Bose Edition met leer bekleed) bieden te weinig steun, maar zitten wel comfortabel, het interieur was (in onze topversie) aangenaam aangekleed en redelijk goed afgewerkt (met uitzondering van de supercompacte Bose-versterker die op de koffervloer ligt alsof hij er gewoon is ingegooid).

Wij werden vanuit Lissabon de weg (langs de kust) naar het noorden opgestuurd, een 160 km lange rit waarbij (voor de spanning) een plakkertje werd gekleefd op de reikwijdte-indicatie zodat we er niet naar gingen rijden. Wij dus vlot laverend tussen de locale automobilisten door (er zijn 2 soorten Portugese rijders, ofwel oerend traag ofwel eerder roekeloos en/of verstrooid). Toen we ons slaapoord bereikten (na welgeteld 161,3 km) duidde de reikwijdte-indicator nog 154 km aan, missie geslaagd dus, met onze rijstijl over deze landwegen zouden we 315 km ver kunnen rijden. ’s Anderendaags rijden we een deel op de snelweg en constateren dat deze kleine EV nog steeds geen vriend heeft aan dit sneltransport, de actieradius loopt dan forser terug (reken op 250 km aan een snelheid van ± 110 km/h).

In de buurt van ons hotel was op dag 1 de avond al ingevallen (ook in Portugal is het winter) en we verbaasden ons over het gebrek aan efficiëntie van Zoé’s koplampen. Daar had Renault met deze “face-lift” toch aan kunnen verhelpen door LED’s in te bouwen, voor meer licht en minder energieconsumptie. Stak het prijsmatig dan zo nauw?

Wat kost hij ?

Er is een instapmodel, dat toepasselijk Entry heet en nog is uitgerust met de minder energie leverende 22 kWh batterij, voor 22.050 euro als u de batterij least (huurprijs tussen 59 en 99 euro per maand naar gelang van het geschatte aantal af te leggen kilometers per jaar). De goedkoopste versie met 41 kWh-batterij (in uitrustingsversie Life) kost 24.550 euro, nog altijd met geleaste batterij. De duurste uitvoering, Bose Edition, kost 29.150 euro en biedt daarvoor onder meer een premium Bose geluidssysteem, een leren bekleding, een achteruitrijcamera en verwarmde voorstoelen bovenop de Intens-uitrusting (26.350 euro), die reeds vrij volledig is. Voor het eerst kan je de batterij ook kopen in plaats van leasen, maar die kost dan wel 8.500 euro extra, onafgezien van het feit of het nu om een 22 of 41 kWh-exemplaar gaat. In het geval van de grootste batterij kan je ook nu kiezen voor een snellader op gelijkstroom (meerprijs 700 euro) waarmee je in een dik uur geheel kan opladen, maar die is niet compatibel met de gewijzigde Renault-elektromotor en dan hebt u dus de minder efficiënte en krachtige Continental-motor in het vooronder. Voor Zoé-bezitters van het eerste uur zou het ook mogelijk zijn hun oude (22 kWh-)batterij in te ruilen voor de nieuwe, mits opleg van 3.500 euro in een lease-formule.

Wie zijn de concurrenten?

Voorlopig heeft de zuiver elektrisch aangedreven Zoé in zijn compactklasse (B-segment) nog altijd weinig concurrentie, ook prijsmatig niet als je opteert voor de lease-formule van de batterij. Eventuele concurrenten (die qua reikwijdte zo ver niet geraken) zijn de VW e-Up  of Kia Soul EV (groter maar ook duurder) en (in een premium prijsklasse) de BMW i3 (die onlangs zijn batterij ook vergroot zag maar toch nog niet aan de actieradius van deze Zoé kan tippen).

ONS VERDICT

De praktische verdubbeling van de reikwijdte zou voor de Zoé, waarvan sinds zijn verschijnen in Europa toch al zo’n 50.000 exemplaren werden verkocht, het startschot moeten zijn voor een nieuw leven en een grotere populariteit. De Zoé rijdt aangenaam en vrij comfortabel en is functioneel genoeg om in een stedelijke omgeving voor een aantrekkelijke vorm van individueel vervoer te zorgen, zonder dat je bij wijze van spreken op elke hoek moet uitkijken naar de volgende laadpaal (waarvan er in België nog altijd bedroevend weinig zijn). Zoé helpt je via R-Link of een app trouwens ook om snel zo’n laadpaal te vinden als de nood toch hoog wordt.

In dit artikel : Renault, Renault Zoe

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars