Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Ibiza: onderhuidse revolutie

Geschreven door Laurent Blairon op

De facelift die Seat ons voor de Ibiza beloofde, gaat verder dan op het eerste gezicht blijkt: het volledige motorenpalet veranderde en de uitrusting werd flink opgewaardeerd.

Het concept

Van de Ibiza werden de afgelopen 30 jaar al 5 miljoen exemplaren verkocht, waarmee dit model een vaste waarde is in het Seat-gamma. De huidige generatie - die al uit 2008 stamt - krijgt nu een kleine update, om de aansluiting te behouden met zijn recentste rivalen, die stuk voor stuk kunnen rekenen op de jongste snufjes qua veiligheid en infotainment. Seat wil naar eigen zeggen een vleugje Leon toevoegen aan de Ibiza - logisch, want de middenklasser van de Spaanse constructeur doet het niet onaardig en heeft qua verkoopcijfers de Ibiza intussen al vlotjes ingehaald.

Wat is nieuw?

Stilistisch blijven de verschillen beperkt. Geen ramp, want zijn Arrow Design-kleedje is nog altijd aangenaam om naar te kijken. De drie koetswerkvarianten (met naast de vijfdeurs ook nog de driedeurs SC en de breakversie ST) krijgen simpelweg ledkoplampen, nieuwe velgen en twee nieuwe koetswerkkleuren (Chilirood en Maangrijs). Binnenin lijkt het dashboard wat rechtere lijnen te vertonen - naar het voorbeeld van de Leon - zonder echter een toonbeeld van originaliteit te zijn. Groter nieuws vinden we in het vooronder, waar de Ibiza het volledige palet aan Euro 6-krachtbronnen overneemt van de VW Polo V. Daarin maken de driecilinders het mooie weer, met een 1.0-benzine van 75 of (met drukvoeding) 95 of 110 pk en een 1.4 TDI van 75, 90 of 105 pk. De zuinigste diesel stoot officieel niet meer dan 89 g CO2/km uit. Later komt er nog een 1.4 TSI van 150 pk met uitschakelbare cilinders en een krachtige Cupra-versie. Of de Belgische invoerder ook de 1.2 TSI van 90 pk in zijn aanbod opneemt, is niet duidelijk.

Hoe rijdt hij?


De ingenieurs hebben de facelift aangegrepen om ook wat aan de ophangingsafstellingen en de stuurinrichting van de Ibiza te schaven, maatregelen die bijdragen tot een erg aangenaam lichtvoetig gevoel. De kleine Spanjaard, die niet al te veel kilo's op de weegschaal zet (tussen 1.049 en 1.200 kilogram, afhankelijk van de versie), getuigt van een bijzonder prettig dynamisme, zeker met de 1.0 TFSI van 110 pk en 200 Nm, die zich als een vis in het water voelt op de bochtige wegen van het Catalaanse hinterland. Net als de 1.4 TDI 105 kan deze motor worden gekoppeld aan de gerobotiseerde DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het comfort is behoorlijk. De Ibiza is geen ruimtewonder, maar biedt plaats aan vier inzittenden.

Wat kost hij?

De Ibiza kan voortaan prat gaan op uitgebreide uitrustingsmogelijkheden, met onder meer een connectiviteit zoals die anno 2015 de norm is. Het Seat FullLink-systeem maakt het mogelijk om via MirrorLink Androind- en iOS-smartphones te integreren. Wij gebruikten een recente Sony, en daarmee werkte het systeem alvast perfect. Naast meer personaliseringsmogelijkheden voor binnen- en buitenkant biedt de Ibiza nu ook meer veiligheidsopties aan, zoals een vermoeidheidsdetectie of een automatische noodremhulp die aanrijdingen moet voorkomen. Via het Seat Drive Profile-systeem kun je kiezen uit twee parametersets voor de auto: Comfort of Sport. Prijzen beginnen bij 12.690 euro voor een 1.0 75 Reference.

De concurrenten

Hoewel de Ibiza nog altijd Seats bestseller in België blijft, heeft hij het niet makkelijk tegenover de stormvloed aan veelzijdige stadsauto's - ook uit eigen stal, met de Skoda Fabia en de VW Polo. En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog altijd de Renault Clio, Peugeot 208, Ford Fiesta, Opel Corsa, Hyundai i20, Kia Rio, Toyota Yaris en andere...

Ons verdict

De Ibiza neemt wat Leon-trekken over - dat moest ook wel om niet helemaal te verbleken bij de zondvloed aan nieuwigheden in dit segment. De nieuwe 1.0-driecilinder blijkt in de drukgevoede versies een echte aanwinst, en ook de smartphoneconnectiviteit is erg welkom. Kortom, Seat heeft de zomer goed ingezet.

In dit artikel : Seat

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars