Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Zeekr X (2024): nieuwe elektro-SUV uit China getest

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Na zijn debuut met de grote 001, voert het jonge Chinese merk Zeekr zijn Europese offensief op met een tweede elektrisch model: een compacte SUV die X genoemd wordt. AutoGids doet de test.

Even een kleine opfrissing voor wie door de bomen het bos niet meer ziet met al die Chinese merken die massaal de oversteek naar ons continent maken: Zeekr is een nieuwe luxedochter binnen de grote Geely-groep. Een zustermerk van Volvo dus, of eigenlijk nog meer van Lynk & Co. Sterker nog, de merkverantwoordelijken van Zeekr steken niet onder stoelen of banken dat hun eerste modellen oorspronkelijk bedoeld waren om als Lynk & Co op de markt te komen.

Tot ze op de Chinese hoofdzetel van Geely dus met het idee kwamen om een nieuw merk op te richten. De bedoeling is om van Zeekr een puur elektrische premiumconstructeur te maken, met “gemengde roots”. Lees: de modellen worden getekend en ontwikkeld in het Zweedse Göteborg, maar rollen van de band in China, vanwaar ze verscheept worden naar ons eigenste Zeebrugge. 

Koetswerk en afmetingen Zeekr X

Het gaat om een compacte SUV op het nieuwe elektrische SEA-platform van de Geely-groep. Hoewel de Zeekr X qua formaat met zijn 4,43 meter eerder aansluit bij de Volvo XC40 (4,42 meter), deelt hij zijn technische basis dus feitelijk met de Volvo EX30 (4,23 meter). En daardoor meteen ook met de Smart #1 (4,27 meter) en #3 (4,40 meter) – Geely is tegenwoordig voor de helft eigenaar van de vroegere Mercedes-dochter. 

Stilistisch zet de Zeekr X zijn premiumambities kracht bij door zuivere lijnen te combineren met scherpe hoeken, verzonken handgrepen, frameloze zijruiten en een licht naar achteren aflopend dak. En dan zijn er ook nog enkele technologische hoogstandjes, zoals de van achteren uit verlichte letters van de merknaam op de achterklep.

Of nog wat opvallender: het kleine scherm dat subtiel werd geïntegreerd in de B-dakstijl aan bestuurderszijde. Het dient hoofdzakelijk om de laadstatus te tonen wanneer de auto aan de stekker hangt, maar afhankelijk van de gekozen modus waarin de Zeekr X geparkeerd staat, kan het evengoed met voorbijgangers communiceren. 

Review Zeekr X EV SUV

Interieur en kofferruimte Zeekr X

Het interieur is doordrongen van de Tesla-geest. Aan boord van deze Zeekr X overheerst hetzelfde sobere – om niet te zeggen kale – gevoel. Met dat verschil dat deze SUV wel nog een klein scherm (van 8,8 duim) bewaart ter vervanging van de traditionele instrumenten, aangevuld met een head-updisplay. Voor alles wat bediening aangaat, moet je net als bij Tesla bij het 14,6 duim grote aanraakscherm centraal in de auto zijn. Dat reageert weliswaar goed op aanrakingen en heeft een globaal genomen heldere menustructuur, maar de talloze submenu’s én het feit dat je voor alles via dit scherm moet passeren (zelfs voor de instelling van de remenergierecuperatie of de afstelling van de spiegels) doen wat afbreuk aan de ergonomie. 

Qua connectiviteit is er daarentegen niets aan te merken, met een 5G-verbinding, een draadloze spiegelfunctie voor Apple- en Android-smartphones, audio- en videostreamingdiensten, geconnecteerde navigatie, enzovoort. Het lijkt wel alsof Zeekr in zijn zoektocht naar originele accessoires de essentie wat uit het oog verloren is. Zo heeft de X geen handschoenkastje, en eigenlijk zelfs geen enkele handige afgesloten opbergruimte.

Los van het feit dat het interieur in onze testauto’s – die werden voorgesteld als ‘preproductie-exemplaren’ – nu al wat tekenen van slijtage vertoonde, lijkt de afwerking en de materiaalkeuze (“vegan”, uiteraard) behoorlijk overtuigend, waardoor je binnenin wel degelijk een premiumgevoel ervaart.

Ondanks zijn bescheiden buitenafmetingen genieten de inzittenden van de Zeekr X ruim plaats, dankzij een wielbasis van 2,75 meter en een hoogte van 1,57 meter. Als gevolg van het standaard panoramadak (helaas zonder zonnescherm en dus niet te verduisteren) is het binnenin ook aangenaam helder, zeker als je ook nog eens kiest voor een interieurafwerking in een lichte tint. Minder enthousiast zijn we over de koffer: met zijn 362 liter is die niet bijster groot. Bovendien is de laadopening smal en bevindt de laaddrempel zich vrij hoog boven de grond. Goed nieuws is dat de laadkabels alvast geen kostbare bagageruimte inpalmen; die kun je kwijt in een bergvak in de neus.

Review Zeekr X EV SUV

Specificaties en prestaties Zeekr X

Klanten hebben de keuze tussen twee motorversies. In de Long Range RWD houdt de Zeekr X het bij één elektromotor op de achterwielen, goed voor 200 kW/272 pk en 343 Nm en een WLTP-rijbereik van 445 kilometer. Daarboven vinden we de Privilege AWD, die officieel bijna even ver komt op een volle batterijlading (425 kilometer), maar met zijn twee motoren prestatiegewijs uit een heel ander vaatje tapt: met zijn 315 kW/428 pk en 543 Nm katapulteert hij deze compacte SUV naar 100 km/u in een duizelingwekkende 3,8 seconden…

Pure overkill in het dagelijkse verkeer natuurlijk, waar de Long Range RWD ruimschoots blijkt te volstaan – per slot van rekening zit je met deze ‘instapversie’ ook al na 5,6 seconden aan 100 km/u, oftewel genoeg om zowat alle auto’s met verbrandingsmotor op onze wegen het nakijken te geven - mocht je dat willen. 

Review Zeekr X EV SUV

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Zeekr X

Alle versies van de Zeekr X hebben dezelfde NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) van CATL. Die heeft een capaciteit van 69 kWh en kan op gelijkstroom een laadvermogen aan tot 150 kW, waarmee je in een halfuurtje het batterijpeil kunt opkrikken van 10 naar 80 procent. De interne omvormer is standaard 22 kW sterk – aan een driefasig laadstation van 32 ampère is een lege batterij daarmee in 4 uur weer helemaal vol.

Eveneens standaard op alle modellen is een warmtepomp, voor een efficiëntere verwarming of koeling van het interieur, net als een V2L-functie, waarmee je elektrische apparaten op de batterij van de Zeekr X kunt laten draaien.

Review Zeekr X EV SUV

Rijgedrag Zeekr X

De Zeek X rijdt best prettig en beschikt over een goede afstelling van stuur en pedalen, maar een sportieve inborst heeft deze SUV niet. Het algemene comfort is daarentegen verzorgd, ondanks een schokdemping die vrij stug is – nog een reden om het bij de Long Range RWD te houden, die op zijn negentienduimers een iets zachter wegcontact vertoont dan de AWD met zijn twintigduimvelgen.

Tijdens deze eerste kennismaking op de vlot rijdende, maar streng gecontroleerde wegen rond het Zweedse Stockholm noteerden we met de RWD bovendien een redelijker stroomverbruik (ongeveer 17 kWh/100 km) dan met de AWD (19 kWh/100 km). Die laatste weegt dan ook 105 kilogram meer (1.960 kilogram tegenover 1.855) én nodigt voortdurend uit tot stoplichtsprintjes.

In beide gevallen kun je via verschillende rijmodi en afstellingen de auto naar je hand zetten. Zo is het mogelijk voor een one pedal-modus te kiezen, maar kun je evengoed opteren voor een zwakkere vorm van motorrem. Over de talloze rijhulpsystemen waarover de X beschikt (Zeekr spreekt over negentien ADAS-systemen in totaal) kunnen we nog niet veel vertellen, aangezien die nog niet allemaal geactiveerd waren op deze preproductie-exemplaren.

Review Zeekr X EV SUV

Belgische prijs Zeekr X

Aan deze kant van de wereld start Zeekr zijn offensief in drie landen: Nederland (waar de Europese hoofdzetel van het merk zich bevindt), Zweden (met dus het design- en R&D-centrum) en Duitsland. Andere markten, waaronder België, zijn “de komende maanden” aan de beurt, zonder dat ze daar bij Zeekr een concrete datum op willen plakken. Hoe het merk de distributie en het onderhoud in de praktijk gaat aanpakken bij ons, ligt evenmin vast.

Voorlopig weten we enkel dat Zeekr in de loop van 2024 in Brussel een ‘conceptstore’ gaat openen. En dat het merk van plan is zijn standaardgarantie van 5 jaar of 100.000 kilometer automatisch te verlengen naar 10 jaar of 200.000 kilometer, op voorwaarde dat de auto op tijd en stond zijn onderhoud krijgt. De hoogspanningsbatterij is sowieso 8 jaar of 200.000 kilometer gedekt.

Op de definitieve prijzen van de Zeekr X voor België is het nog wachten, maar normaliter zouden die gelijke tred moeten houden met die voor de andere West-Europese landen, namelijk 44.990 euro voor de Long Range RWD en 49.490 euro voor de Privilege AWD.

Review Zeekr X EV SUV

Zeekr X - verdict AutoGids

De Zeekr X beschikt over een heleboel troefkaarten om zich van de massa te onderscheiden. Ondanks zijn premium ambities is de vooropgestelde prijs best scherp als je kijkt wat je daarvoor allemaal in ruil krijgt: want deze elektrische SUV oogt knap, komt met slimme EV-technologie en biedt een heleboel ruimte. Alleen het gebrek aan naamsbekendheid en het voorlopige ontbreken van een dealernetwerk zouden een spelbreker kunnen zijn. Maar als de omslag naar elektriciteit één ding heeft aangetoond, dan is het wel dat het snel kan gaan…

Verwante testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars