Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 DS 3 E-Tense 54 kWh (Opera)

Geschreven door Pascal Binon op

Zeg niet langer DS 3 Crossback, maar gewoon DS 3: de kleine cross-over van het Franse luxemerk veranderde van naam ter gelegenheid van zijn midlifefacelift. Onderhuids blijft alles bij het oude… behalve voor de elektrische E-Tense-versie, die een opgewaardeerd aandrijfgeheel mag verwelkomen.

48.200 €
  • Score redactie 14.30 /20

Behalve bij de basisversie komen de deurklinken automatisch naar buiten gekanteld zodra je de auto nadert met de sleutel op zak. In het interieur van onze Opera werden we verwelkomd met een bekleding van zwart nappaleder, de enige mogelijkheid voor deze topversie. Jammer, want wij hadden liever kunnen opteren voor het minder donkere interieur van Luxemburg-stof met grijs nappaleder, maar dat is alleen beschikbaar (voor 300 euro) in de Rivoli.

Hoe mooi ze ook zijn, de stoelen met gevlochten motief van onze testauto konden ons niet bekoren: niet alleen hebben we bij Citroën al zachter gezeten, maar daarnaast is de rugleuning overdreven gekromd en geniet je vrijwel niks van zijdelingse steun. In de Opera zijn beide voorstoelen verwarmbaar, maar alleen die van de bestuurder is elektrisch verstelbaar en voorzien van een massagefunctie. Verder kijk uit op een piepklein instrumentenpaneel. Als pleister op de wonde zijn er het nieuwe stuurwiel, de vele en handige bergvakken en enkele overgebleven ‘fysieke’ knoppen – die in feite gebruikmaken van aanraaktechnologie.

Magertjes

Achterin is de beenruimte krap, zeker voor een auto van meer dan 4,10 meter. En het voelt al even benepen aan in de breedte, een claustrofobische indruk die nog wordt versterkt door de erg donkere interieursfeer en de vorm van de zijruiten. Ook hier vind je wel grote bergvakken in de deuren. Leeslampjes zijn aanwezig, maar naar een USB- of 12-voltaansluiting is het vergeefs zoeken, net als naar een centrale armsteun. Een beetje magertjes voor een model dat zichzelf premiumallures toedicht…

In dezelfde gedachtegang hadden we ook verwacht de achterklep te kunnen openen met een beweging van onze voet onder de achterbumper. Maar wat blijkt? De achterklep is zelfs niet eens gemotoriseerd, en bij gebrek aan een handgreep moet je ook nog eens je vingers in de smalle spleet tussen klep en bumper wurmen. Het laadvolume an sich is gemiddeld, maar ook niet meer dan dat, en er is nergens een ruimte waarin je de laadkabel(s) kwijt kunt.

In dit artikel : DS, DS DS 3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker