Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A8 3.0 TDI

In het kort

  • Techniek

    De herwerkte, drie liter grote zescilinder-TDI wint een paar pk's, kan een 12 procent lager normverbruik voorleggen en is bovendien ook schoner, dankzij een standaard DeNOx-katalysator. Daarmee past hij dus in de tijdsgeest. En zijn onvergelijkbare gewilligheid maakt dat hij nog altijd even aangenaam is. De ideale reisgenoot met andere woorden. Qua CO2-uitstoot doet hij ook veel beter dan voordien, hoewel hij toch nog steeds de vier wielen aandrijft.

  • Wegligging

    De A8 was altijd al een van de meest dynamische prestigeberlines en dat blijft hij, dankzij een gezond weggedrag en een stuur dat de dans met veel precisie leidt, of toch wanneer de ophanging in de Dynamic-stand staat. De remmen zijn opgewassen tegen hun taak en het weggedrag is begeesterend. Het is moeilijk te geloven dat je aan het stuur zit van een berline van meer dan twee ton. Door de vierwielaandrijving is de trekkracht uiteraard voorbeeldig.

  • Veiligheid

    Audi heeft uiteraard niets aan het toeval overgelaten wat de actieve en passieve veiligheid betreft. De bijgewerkte A8 kan prat gaan op het beste dat er is, met onder meer een spoorassistent die zelf stuurcorrecties kan uitvoeren, met dank aan de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging. De optielijst laat verder nog meer mogelijkheden, zoals een anticrashradar, een botsvoorbereiding, dodehoeksensoren en voortaan ook een head-updisplay.

  • Comfort

    De ophanging is uiteraard erg comfortabel, maar blijkt desalniettemin toch wat stugger dan die van een Mercedes S-Klasse, vooral dan op kort op elkaar volgende oneffenheden. De kwaliteit van de stoelen compenseert dat echter ruimschoots. Verder is de geluiddemping opmerkelijk, zeker wanneer je kiest voor de geluidsisolerende ruiten met dubbel glas. De airco kan worden aangevuld met een luchtionisator die passagiers helpt om zich te ontspannen.

  • Praktische kant

    Je moet ermee kunnen leven: de Audi A8 is een grote, maar in verhouding niet bijzonder ruime topklasseberline. Qua ruimteaanbod zou je je zelfs eerder in een A6 wanen. Het koffervolume is er een beetje op achteruitgegaan door het inbouwen van het AdBlue-reservoir. De achterbank kan bovendien niet worden neergeklapt en voor een skiluik moet je bijbetalen, net zoals voor een gemotoriseerd kofferdeksel. Toch een beetje gierig op dit prijsniveau, niet?

  • Budget

    Het budget is een lastig gespreksonderwerp wanneer het gaat om een dieselauto waarvan de prijs begint bij bijna 80.000 euro. Onthoud echter dat de Audi A8 zich goed staande houdt in vergelijking met zijn rivalen, met name de BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse, aangezien hij bij nagenoeg vergelijkbare uitrusting zo'n 2.000 euro minder duur is, terwijl hij bovendien vierwielaandrijving heeft. De garantievoorwaarden zijn beperkt, maar uiteraard uitbreidbaar.

Audi A8 3.0 TDI
Conclusie / Audi A8 3.0 TDI

De facelift van de A8 heeft het model niet ingrijpend veranderd: hij blijft veruit de meest discrete topklasseberline in zijn segment. Je blijft zelfs bijna onopgemerkt aan zijn stuur - maar iets minder met de full led-koplampen, die hem al van ver doen opvallen - wat gerust een troef kan zijn in deze crisistijden. Het gaat echter om een valse discretie, want binnenin speelt deze Audi helemaal niet op de zijlijn. Hij is namelijk de gelijke van zijn rivalen qua verfijning en rijplezier. De A8 positioneert zich echter wel wat dynamischer dan zijn concurrenten, waarmee hij zeker een bepaald deel van het publiek zal weten te verleiden. Dat doet hij ook met de 3.0 TDI, die met zijn verhouding prestaties-verbruik onbetwistbaar het meest homogene aanbod van het gamma is.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker