In het kort
-
Rijdynamiek
De 3.0-V6 is soepel, maar heeft jammer genoeg af te rekenen met een teleurstellende sturing van de achttrapsautomaat: bij de hernemingen moet je rekening houden met een storend lange responstijd. Bij het optrekken reageert hij wel snel en alert. Het weggedrag is efficiënt, zonder snedig te zijn. De remmen daarentegen missen uithoudingsvermogen om bij hoge snelheid deze kolos efficiënt af te remmen.
-
Veiligheid
Wanneer je bijbetaalt voor de talrijke rijhulpsystemen, is de Q8 een referentie in zijn klasse. Die systemen durven soms wel opdringerig in te grijpen, maar over het algemeen zouden we ze zeker als efficiënt bestempelen. De auto kan bijvoorbeeld autonoom tot stilstand komen en de hulpdiensten verwittigen wanneer de bestuurder onwel wordt achter het stuur. De ledverlichting is uitmuntend, zeker in combinatie met de optionele matrixfunctie.
-
Comfort
Met de optionele dubbele beglazing en de akoestische voorruit etaleert de grote Q8 een bijzonder verzorgde geluiddemping, en dat ondanks de frameloze zijruiten. De optionele luchtvering garandeert een erg voorkomend wegcontact. Dankzij zijn XXL-wielbasis biedt de Q8 een erg ruimt interieur… toch voor vier inzittenden. De middelste plaats achterin is duidelijk minder ruim.
-
Praktische kant
Met zijn grote achterdeuren garandeert de Q8 een vlotte instap naar de achterste plaatsen… tenminste, wanneer de omgeving het toelaat de grote deuren maximaal te openen. De koffer is genereus, met een inhoud van meer dan 600 liter. De hoogte onder het bagagescherm blijft echter beperkt en kan het transport van grote voorwerpen in de weg staan. De afwerking is foutloos, maar de standaard-uitrusting is niet bepaald genereus te noemen.
-
Connectiviteit
De Q8 krijgt tal van onlinediensten. Het MMI Touch Response blijkt zowel ergonomisch als elegant, maar ook vatbaar voor vegen. De Virtual Cockpit hoort bij het standaardpakket. In het navigatiesysteem vind je de diensten van Here inbegrepen, waarbij live de verkeersstroom wordt meegerekend om je zo de meest realistische tijdsberekening voor te schotelen. De graphics en de schermresolutie dwingen respect af, en bovendien werkt de stembediening efficiënt.
-
Budget
Momenteel biedt Audi uitsluitend de 50 TDI aan, die minstens bijna 72.000 euro kost. Voor die prijs zitten er wel enkele hiaten in de standaarduitrusting. Met behulp van de packs kun je de auto toch op het niveau brengen dat hij uitstraalt, maar de meerprijs ligt hoog. De vele individuele opties kunnen het uiteindelijke prijskaartje nog helemaal doen ontsporen, zoals in het geval van onze testwagen: 121.710 euro.
Vanzelfsprekend blijkt de Q8 iets minder praktisch dan een Q7, maar hij behoudt wel een aangename veelzijdigheid. Daar kan hij naast een sensuelere look vooral een moderner interieur aan toevoegen, een nog hoogstaandere technologische uitrusting en een efficiënt micro-hybridesysteem ter ondersteuning van de V6-TDI. Hij neemt mooi plaats tussen de sportieve BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé in, wat hem wel eens een zeker succes zou kunnen opleveren. Jammer wel dat de sturing van de versnellingsbak en het uithoudingsvermogen van de remmen te wensen overlaten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!