Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi RS3

In het kort

  • Techniek

    De RS3-beleving wordt duidelijk overheerst door de aandrijflijn: de machtige en indrukwekkend roffelende turbovijfcilinder geeft zijn kracht zonder de minste schok door aan de bliksemsnel schakelende S-Tronicoverbrenging, die het koppel indien nodig naar de vier wielen versluist via een Haldex-differentieel. We kunnen er echt niets op aanmerken, zeker niet omdat ook het verbruik - alle proporties in acht genomen - zeer redelijk blijft.

  • Wegligging

    Omwille van de heilige dagelijkse bruikbaarheid is het onderstel van de RS3 vooral afgesteld op stabiliteit en controleerbaarheid. Driftkoningen gaan beter bij BMW winkelen, want deze snelle Audi is vooral op veiligheid afgesteld en laat zich nooit verleiden tot overstuur. Dat betekent echter niet dat je geen pret kunt beleven met de RS3, die verbazingwekkend hoge bochtsnelheden haalt en zijn hoge koppel zo goed als altijd foutloos op straat kwijt kan.

  • Veiligheid

    De Audi A3 is ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds een auto die aan alle moderne veiligheidsvereisten voldoet. En met de extra steun van de standaard vierwielaandrijving staat de actieve veiligheid op een nog wat hoger niveau dan bij een 'gewone' A3 1.6 TDI. Het ESP is efficiënt, maar laat zo goed als geen speelruimte. Erg jammer is wel dat je op dit prijsniveau nog steeds (flink) moet bijbetalen voor Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

  • Comfort

    Ondanks de enorme velgen en de zeer sportieve roeping valt het ophangingscomfort goed mee. Enkel op erg slechte wegen is de filtering niet op topniveau. De optionele R8-kuipstoelen steunen fantastisch, maar je mag er wel niet al te dik voor zijn. De binnenruimte is vergelijkbaar met die van elke andere A3 Sportback. Omdat ook de geluiddemping goed is, is het perfect mogelijk om met de RS3 Duitsland met zeer hoge snelheid te doorkruisen zonder vroegtijdig oververmoeid te raken.

  • Praktische kant

    Met de optionele kuipstoelen vergt de instap voorin toch enige lenigheid omdat de uitgesproken flanken in de weg zitten. Achterin instappen is ook wat lastiger door de relatief smalle deuropeningen. Maar goed, aartsvijand nummer één (BMW 1 M Coupé) heeft wel helemaal géén achterdeuren... De afwerking is naar Audi-traditie uitstekend en de ergonomie helder en eenvoudig. Door de vierwielaandrijving speelt de koffer 68 liter kwijt...

  • Budget

    De standaarduitrusting is gezien de prijs bijzonder mager en de optietarieven zijn niet van de poes. Een oud zeer bij Audi, maar blijkbaar ligt het publiek er niet wakker van, want de Duitsers boeken elk jaar weer grotere winsten. De inruilwaarde van een RS3 zou door het sterke merkimago en de grote zeldzaamheid gewaarborgd moeten zijn. Audi biedt ook op zijn supersportieve modellen een levenslange mobiliteitsgarantie, maar de algemene waarborg van twee jaar is karig.

Audi RS3
Conclusie / Audi RS3

Wie door het RS-logo gaat dromen van circuituitstappen en heroïsche driftpartijen, is bij de RS3 aan het verkeerde adres. Dergelijke machotoestanden laat deze snelle Audi aan zich voorbijgaan, maar in ruil biedt hij een ongeziene combinatie van verbluffende prestaties, een erg hoge veiligheidsgraad en een dagelijkse bruikbaarheid die niet hoeft onder te doen voor die van een A3 TDI. Zelfs het verbruik en het rijbereik blijven perfect aanvaardbaar. Voor wie op zoek is naar een bloedsnelle auto voor elke dag, is dit een uitstekende keuze. Al moet je daarvoor wel het nodige budget ter beschikking hebben, want het prijskaartje is vergelijkbaar met dat van een Porsche Boxster, terwijl de standaarduitrusting pover is en de opties duur zijn.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker