Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi RS4 Avant

In het kort

  • Techniek

    De V8-FSI kan liefst 8.250 o/m aan. Een echte bom, al geeft hij niet die indruk, want de vlakkere koppelkromme leidt tot lineairdere sensaties dan voordien. Toch maakt hij deze RS4 sneller. Om te beginnen omdat hij gewilliger is, maar ook omdat hij voordeel haalt uit de S-Tronic-versnellingsbak, een toonbeeld van snelheid en efficiëntie. Ook het normverbruik is sterk gedaald, wat effectief te merken is tijdens snelwegritten. Wie er echter de pees oplegt, zal dat voelen aan de pomp.

  • Wegligging

    Het weggedrag is erg efficiënt, dankzij de vierwielaandrijving Quattro, die altijd een weergaloze trekkracht biedt. Het actieve achterdifferentieel (een optie) vergroot de levendigheid, zolang de snelheden niet te hoog zijn, anders word je herinnerd aan de grenzen van de elementaire fysica - met als gevolg dat je veel wijder door de bocht gaat. De RS4 is dan ook minder speels dan een BMW M3 of een Mercedes C 63 AMG, maar hij rijdt wel serener. Het actieve stuur is geen aanrader.

  • Veiligheid

    De RS4 is voorzien van alle veiligheidsuitrusting van de andere A4-versies, waaronder zijdelingse airbags achterin, een dodehoekcontrole, een spoorassistent of bandendruksensoren. Gezien de leeftijd van het model is er echter logischerwijs nog geen sprake van een crashpreventiesysteem. De vierwielaandrijving is daarentegen standaard, wat bijdraagt tot zowel de veiligheid als de stabiliteit als de rijomstandigheden erop achteruitgaan.

  • Comfort

    Hoewel hij stugger is opgehangen, blijkt de RS4 toch nog toegeeflijk, zeker met de adaptieve schokdemping, die in de Comfort-stand de inzittenden tamelijk goed spaart. Net als de stoelen trouwens, waarvan de flanken zijn versterkt (veel zelfs in het geval van de RS-kuipstoelen). De geluiddemping is uitstekend, wat soms zelfs frustrerend kan zijn in een auto met zo'n potentieel. Wellicht daarom biedt Audi als optie een sportuitlaat aan, die de zware klank van de V8 versterkt.

  • Praktische kant

    De RS4 is even veelzijdig als een meer doordeweekse A4 Avant. Dat betekent dat het koffervolume identiek is, net zoals de moduleerbaarheid (met een optionele gemotoriseerde achterklep bijvoorbeeld) en de inrichtingspacks (telescopische stangen of bevestigingsriemen). De afwerking is ook hier voorbeeldig, maar de standaarduitrusting is beperkt, want ondanks het prijskaartje heb je niet eens recht op een navigatiesysteem of een snelheidsregelaar.

  • Budget

    De Audi RS4 is bijzonder duur, zeker als je hem vergelijkt met andere Duitse rivalen, die weliswaar geen vierwielaandrijving hebben, maar die niettemin beter uitgerust zijn. Wie een degelijk aangeklede RS4 wil, zal de rekening dan ook nog een heel stuk zien oplopen. Het mag duidelijk zijn: kiezen voor deze snelle Audi doe je in de eerste plaats met je hart. Al zou de herverkoopwaarde gezien de relatieve zeldzaamheid van het model hoog moeten zijn.

Audi RS4 Avant
Conclusie / Audi RS4 Avant

De nieuwe RS4 is een formidabele machine. De meest uitbundige van zijn categorie is hij niet, ondanks zijn toerentalgretige V8, de meest ongebreidelde evenmin. Er is echter geen sprake van een verkeerde casting, want dat is uiteindelijk de filosofie die het model altijd heeft gevolgd, waarin soberheid en de idee van een perfect gekanaliseerd potentieel (Quattro) centraal staan. De nieuwkomer past perfect in die 'historische' mal, maar legt de lat weer wat hoger qua vermogen, efficiëntie, comfort en zelfs rijplezier en evenwicht, dankzij spitstechnologie. Deze RS4, die met zijn Avant-koetswerk veelzijdig voor de dag komt en snel is als een raket, is dus beter dan ooit, al moeten we toegeven dat hij nóg beter geweest was als hij zijn gewicht beter onder controle had gehouden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker