Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Chevrolet Cruze Station Wagon 1.7D

In het kort

  • Techniek

    Net als de benzinemotor 1.4T is de 1.7D nieuw voor Chevrolet, maar komt hij in feite gewoon uit de GM-rekken, meer bepaald van bij Opel. In de Cruze is hij enkel verkrijgbaar in zijn krachtigste variant - met 130 pk - en wordt hij sowieso gekoppeld aan een stop-startsysteem. Hij werkt goed samen met zijn weliswaar nogal lang gespreide manuele zesversnellingsbak. Gelukkig maar, want een alternatief (een automaat of gerobotiseerde bak) is niet beschikbaar.

  • Wegligging

    De Cruze SW staat op het platform van de Opel Astra Sports Tourer en dat is te merken tijdens het rijden. Zijn weggedrag is wellicht niet te vergelijken met dat van de WTCC-Cruzes, maar voor een auto die de openbare weg als habitat heeft en niet het circuit, hoeft hij zich geenszins te schamen, dankzij erg gezonde en geruststellende reacties. De van een sportstand voorziene adaptieve schokdemping van de Astra (Flexride) is niet verkrijgbaar, evenmin als een verlaagd sportonderstel.

  • Veiligheid

    Qua veiligheid houdt de Cruze het vrij klassiek. Natuurlijk beschikt hij standaard over zes airbags, een ABS met noodremhulp en een stabiliteits- en tractiecontrole, maar moderne snufjes als een verkeersbordenherkenning, spoorassistentie of dodehoekcontrole zoals bij neef Opel Astra zijn niet eens als optie te krijgen. Zelfs xenonkoplampen behoren niet tot de mogelijkheden, wat jammer is, aangezien de lichtopbrengst van de halogeenkoplampen niet bepaald uitzonderlijk is.

  • Comfort

    Het wegcontact van de Cruze Station Wagon heeft niets te maken met het wollige comfort van zijn voorganger, de Daewoo/Chevrolet Nubira SW. Niettemin is het rijcomfort van goed allooi. Verder bieden de stoelen een goede steun en is de rijhouding uitgebreid instelbaar, tenminste op de hoogste drie uitrustingsniveaus (in de instapversie LS is de stuurkolom enkel verstelbaar in de hoogte). Langere ritten vormen dan ook geen enkel probleem. Ook achterin is voldoende ruimte.

  • Praktische kant

    Voor een break is functionaliteit natuurlijk niet onbelangrijk. De Cruze Station Wagon pakt dan ook niet alleen uit met genoeg opbergmogelijkheden in het interieur, maar ook met een goed toegankelijke, praktisch ingedeelde en voldoende ruime koffer, voorzien van een degelijk bagagescherm. Tussen dat scherm en de achterbankrugleuning bevindt zich een element met drie compartimenten dat bereikbaar is van in het interieur: erg handig, net als de sjorogen in de laadruimte.

  • Budget

    De instapprijs voor de Cruze Station Wagon 1.7D bedraagt 19.899 euro. Een technisch identieke Opel Astra Sports Tourer met dezelfde motor en stop-startsysteem is maar liefst 4.000 euro duurder, terwijl de uitrusting (LS tegenover Enjoy Active) vrij gelijklopend is. De Chevrolet biedt u dus veel waar voor uw geld. Keerzijde van de medaille is wel dat Chevrolet voor de 1.7D een onderhoudsinterval voorschrijft van 15.000 kilometer... terwijl dat bij zijn Duitse tegenhanger 30.000 kilometer is.

Chevrolet Cruze Station Wagon 1.7D
Conclusie / Chevrolet Cruze Station Wagon 1.7D

De Chevrolet Cruze Station Wagon is een no-nonsensegezinsbreak die je eigenlijk weinig kunt verwijten. Hij doet alles (meer dan) behoorlijk zonder ergens echt in uit te blinken, behalve dan wat de verhouding prijs-uitrusting betreft. Daarom vormt hij een zeer aantrekkelijk alternatief voor wie geen behoefte heeft aan de moderne snufjes waarmee zijn neef, de Opel Astra Sports Tourer, kan pronken (met name op het vlak van actieve veiligheid en comfort). De wat minder goede kwaliteitsindruk, de kortere onderhoudsintervallen en de beperktere personaliseringsmogelijkheden moet je er dan wel bijnemen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker