Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Subaru Impreza 1.6i : Op veilig spelen

In het kort

  • Rijdynamiek

    De atmosferische 1.6i-motor valt iets te flets uit. Zijn 150 Nm, die via een CVT naar de vier wielen gaat, blijkt wat krap om van deze Impreza een veelzijdige compacte middenklasser te maken. Qua wegligging is het onderstel zeer aangenaam: zowel de doeltreffendheid als de trekkracht is opmerkelijk, en rolneigingen worden perfect beheerst. De besturing is precies en de remmen staan op niveau, wat niet moeilijk is gezien de zwakke motorprestaties.

  • Veiligheid

    De Impreza staat aan de top qua veiligheid. Het EyeSight is standaard, wat betekent dat je beschikt over dodehoekcontrole, een spoorassistent en een actieve snelheidsregelaar met automatische noodremfunctie. Gekoppeld aan vierwielaandrijving is dit een unieke en zeer doeltreffende combinatie. Sommige systemen zijn soms storend, zoals de spoorassistent, die erg uitgesproken ingrijpt. Je kunt dit systeem wel uitschakelen.

  • Comfort

    Deze Subaru is globaal genomen een comfortabele auto, zelfs al zijn sommige grote wegoneffenheden hard voelbaar met de wielen van 18 duim. De geluiddemping is goed, maar niet buitengewoon – een Peugeot 308 of VW Golf doen op dat vlak aanzienlijk beter. De stoelen zitten goed, al zullen sommigen steun missen aan de schouders. De binnenruimte is vorstelijk. Logisch, want de Impreza is een van de grootste auto’s in zijn categorie (4,46 meter).

  • Praktische kant

    Het praktische interieur is functioneel door de opbergruimtes, terwijl de verzorgde afwerking past bij een kwaliteitsproduct. Deuren die in een hoek van bijna 90 graden scharnieren, vergemakkelijken de instap. Het koffervolume is behoorlijk, al hadden we gezien de lengte van de auto toch iets meer verwacht dan 385 liter. De asymmetrisch neerklapbare achterbank is standaard. Een sterk punt is de rijkelijke uitrusting, die zelfs stoelverwarming omvat.

  • Connectiviteit

    De Impreza heeft altijd Apple CarPlay en Google Android. Vanaf het tweede niveau heb je een internetverbinding en onlineapps. Navigatie wordt alleen aangeboden op het hoogste niveau, de andere versies moeten zich tevredenstellen met een oplossing via Apple CarPlay of Android Auto op de mobiele telefoon. De bluetoothverbinding werkt goed en telefoons koppelen is gemakkelijk. De interface behandelt zelfs berichten (lezen en beantwoorden).

  • Budget

    Gezien zijn ruimte, uitrusting of veiligheid is de Impreza een koopje, maar de gebruikskosten zijn niet min, het verbruik op kop: reken op een goede 8 liter als je kalm rijdt, maar eerder 9 liter als je gevarieerde trajecten aflegt. Subaru behoudt de garantie van drie jaar of 100.000 kilometer, wat niet genereus is in vergelijking met andere Aziatische constructeurs (vijf tot zeven jaar). We stellen ook vast dat er maar 15.000 kilometer zit tussen twee onderhoudsbeurten.

Subaru Impreza 1.6i : Op veilig spelen
Conclusie / Subaru Impreza 1.6i : Op veilig spelen

Na zeven jaar afwezigheid keert de Impreza terug naar onze markt met argumenten die altijd al eigen waren aan dit model: een hoog veiligheidsniveau dankzij de vierwielaandrijving en actieve rijhulpsystemen (EyeSight standaard), samen met een verfijnd onderstel dat comfort koppelt aan plezier. Het enige probleem is de zwakke atmosferische motor, die een kleine turbo mist om het niveau van de concurrenten te halen qua rijgemak, prestaties en verbruik. Daartegenover staan wel veel ruimte, een in deze categorie bijna onklopbare verhouding tussen prijs en uitrusting en – ook niet onbelangrijk – een verleidelijk karakter.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker