Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Lexus LBX 1.5 HEV (Elegant)

Geschreven door Ken Divjak op

Tegen de stroom in lanceert Lexus een kleine cross-over met premiumambities in Europa. Speciaal voor onze contreien, maar ook atypisch voor Lexus. Relevant zijn in het B-segment én tegelijk trouw blijven aan de merkwaarden, het blijkt een lastige evenwichtsoefening voor de LBX.

37.460 €
  • Score redactie 14.32 /20

Onderhuids hebben de Japanners vooral aan de stijfheid van de carrosserie gewerkt. Dat was volgens de ingenieurs nodig om de Lexus Driving Signature te realiseren, die hier wordt bijgestaan door het Vehicle Braking Posture Control-systeem. Net als bij Mazda spreekt die technologie de remmen aan om het koetswerk in de bochten en tijdens het vertragen vlakker te houden, wat het rijcomfort zeker ten goede komt.

Het gebruik van aluminium voor de motorkap en giethars voor de wielkasten, de dorpels en de onderkant van de deuren helpt dan weer om het gewicht tot 1.350 kilogram te beperken. De ophangingslay-out is verder gelijk aan die van de Yaris Cross, met MacPhersons vooraan en een eenvoudige torsieas achteraan. Enkel de vierwielaangedreven versie, met een tweede elektromotor op de achteras, krijgt daar een meerarmige ophanging, maar die wordt niet verkocht in België.

Zelfopladende hybride

Bij ons houdt Lexus het eenvoudig door alleen de zelfopladende 1.5 HEV met voorwielaandrijving aan te bieden. In se is dat dezelfde hybride aandrijflijn als in de Yaris Cross, met dat verschil dat ze in de LBX nog wat krachtiger is, met een systeemvermogen van 136 pk. De extra paarden ten opzichte van de 130-pk-­variant uit de Yaris en Yaris Cross komen op het conto van de elektromotor (hier 94 pk sterk, tegenover 83 bij de Toyota’s), die in dit geval gevoed wordt door een bipolaire nikkel-metaalhydride accu met cellen zoals in de grotere RX.

Zulke batterijen worden gekenmerkt door een hogere energiedichtheid, waardoor ze sneller energie kunnen opnemen en weer afgeven. Dat zou het reactievermogen van de aandrijflijn moeten aanscherpen en ervoor zorgen dat het elektrische rijbereik zo vaak en zo snel mogelijk weer paraat staat. Niet dat je ooit 2 kilometer aan één stuk elektrisch rijdt in de LBX, maar bij lage snelheden staat de verbrandingsmotor wel vaak op non-actief. Energie recupereren kan de zelfopladende hybride alleen tijdens het remmen of door de B(rake)-stand te gebruiken.

Predictive Efficient Drive

Om dat recuperatievermogen te optimaliseren is de LBX nog maar de derde Lexus (na de grote RX en de elektrische RZ) die met de Predictive Efficient Drive-technologie wordt uitgerust. Daarmee kan de energierecuperatie zichzelf aanpassen aan de omstandigheden, bijvoorbeeld door automatisch de motorrem aan te spreken als je een rotonde of een tragere voorligger nadert. Het systeem heeft ook een voorspellende functie om de batterij op te laden als er zich hellingen of files aankondigen.

Tot slot is de LBX ook standaard voorzien van de derde generatie van het Lexus Safety System+, dat zowat alle courante passieve en actieve veiligheidssystemen omvat. Daarbij springt vooral de Proactive Driving Assist in het oog, die de omgeving niet alleen scant door middel van een camera, maar ook kan remmen én licht kan bijsturen om aanrijdingen te vermijden.

  • Geteste versie

  • lexus LBX 1.5 HEV Aut. Elegant

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • HYBG

    CO2

    103 tot 103gr WLTP

    Vermogen

    136 CV

    Lengte

    4190 m

    Koffervolume

    L

In dit artikel : Lexus, Lexus LBX

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker