Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Nissan Ariya 87 kWh e4orce Evolve+ (2024)

Geschreven door Steven Appelmans op

De elektrische Nissan Ariya heeft een nieuwe topversie met meer vermogen. AutoGids doet de test met de 394 pk sterke Evolve+.

Meer vermogen Nissan Ariya Evolve+ 

De e-4orce Evolve+ is de nieuwe topversie in het Nissan Ariya-gamma: van 306 pk voor de e-4orce Evolve gaat het totale vermogen hier naar 394 pk. Aan het koppel veranderde dat niets, dat blijft hangen op een al best indrukwekkende 600 Nm. Voor zover we weten, komt de winst puur op conto van een softwarematige tuning van de bestaande (en dus ongewijzigd gebleven) extern geëxciteerde synchroonmotoren (eentje per as).

Nissan Ariya SUV

De Evolve+ is dus altijd een vierwielaandrijver, en gelukkig maar. Dat deze SUV amper 5,1 seconden nodig heeft om richting 100 km/u te razen – in plaats van 5,7 tellen voor de evenmin trage e-4orce Evolve – geeft al min of meer weer met welk powerhok je hier te maken hebt. Dat bijkomende vangnet dat de aangedreven achteras biedt, is dan ook welkom.

Strakker rijgedrag Nissan Ariya Evolve+ 

Nu, die extra paarden zijn er vooral voor de snelheid rechtdoor. Want hoewel de Ariya best uit de voeten kan op een bochtig tracé, zou het verkeerd zijn hem in te delen bij de sportievelingen van de klas. Wegens zijn hoogbouw, maar evenzeer als gevolg van de 2,29 ton die hij in deze configuratie op de weegschaal zet. Nissan heeft dat enigszins proberen op te vangen door de MacPhersons vooraan en meerarmige as achteraan een stugge demping te geven.

Review Nissan Ariya 87 kWh e4orce Evolve+ (2024)

Waarmee we meteen aangekomen zijn bij het grootste deficit van deze Ariya: de ongefilterde manier waarop oneffenheden worden doorgegeven aan de passagiers, staat niet in verhouding tot de dynamische winst die je met die strakkere veerpoten doet. De standaard twintigduimers helpen daarbij evenmin. Misschien toch maar eens adaptieve schokdempers overwegen, beste Nissan?

Betere uitrusting Nissan Ariya Evolve+ 

Het is jammer, want verder toont deze Ariya e-4orce Evolve+ zich de perfecte huisvader. Met naast een complete basisuitrusting – op de metaalglanslak na vallen er geen opties meer toe te voegen – ook een voorbeeldig plaatsaanbod (los van de ietwat kleine koffer), een coole interieurstijl (die elektrisch verstelbare armsteun alleen al!) én een laadcapaciteit op wisselstroom van 22 kW (vooral handig aan openbare laadpalen).

Nissan Ariya SUV

Aan de snellader haalt de snelste Ariya daarentegen ‘maar’ 130 kW, met als resultaat dat je er toch een goeie 40 minuten mag parkeren als je op gelijkstroom van 10 naar 80 procent witl laden. Al valt ook dat finaal nog wel mee, wetende dat deze Evolve+ het 498 kilometer uitzingt op een lading – of toch volgens de WLTP-cijfers.

Verdict Nissan Ariya Evolve+ 

Is 88 pk extra je 1.300 euro waard? Dat is in essentie het verschil als je de Ariya e-4orce Evolve en Evolve+ gelijkwaardig uitrust. Wij zouden dat er niet direct voor over hebben, om één heel specifieke reden: als gewone Evolve staat de Ariya op iets vergevingsgezindere negentienduimers. Voor die betere filtering zouden we met plezier de iets scherpere spurttijd van de Evolve+ opofferen.

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan Ariya

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker