Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Peugeot e-2008 54 kWh (2023) - meer power, groter rijbereik

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Peugeot 2008 krijgt een facelift die ook de elektrische e-2008 vernieuwt. Een krachtigere motor en een grotere batterij zorgen voor extra rijplezier en meer rijbereik. AutoGids doet de test met de 156 pk sterke e-2008 54 kWh.

45.150 €

Concept Peugeot e-2008 54 kWh

Sinds de tweede generatie van de Peugeot 2008 in 2019 werd gelanceerd, zijn er al bijna 700.000 exemplaren van geproduceerd. Dat staat natuurlijk netjes in de geschiedenisboeken, maar belangrijker is dat het model in 2021 de koploper was in het SUV B-segment, waarvan de eerste 2008 destijds mee aan de wieg stond.

De Peugeot e-2008 mag dan zich dan weer het lintje van elektrificatiepionier van het segment opspelden, met als extra vermelding dat er intussen al 25.000 stuks de deur uit zijn gegaan. Maar in een competitief segment zoals dat waarin de Peugeot 2008 zich ophoudt, kan je ondanks je succes maar beter bij de les blijven. Met een grondige opfrisbeurt scherpt deze leeuw zijn tanden en zijn klauwen.

Na de nieuwe 508 en 508 SW is de Peugeot 2008 het tweede model dat de nieuwe lichtsignatuur krijgt. Dat wil zeggen dat ook de 2008 klauwt als een grote, met aan weerszijden van de auto drie verticale lichtklauwen. De leeuw is ook prominenter dan ooit aanwezig in het eveneens hertekende radiatorrooster. Dat is breder geworden en sluit met een specifiek zijdelings motief netjes aan bij de koplampen, wat de auto mee een assertievere uitstraling geeft.

Achteraan accentueert het design van de ledlichten de breedte van de Peugeot 2008 en dus ook van deze e-2008. De velgen ten slotte kregen een design dat aansluit bij dat van de wielen die onder de 408 zitten. Ze zijn 16 duim groot op de basisversie Active en 17 duim op de uitvoeringen Allure en GT (18 duim als optie). 

Binnenin worden nieuwe stoffen gebruikt, en wie een GT-versie koopt, kan als optie voor een alcantara interieur kiezen. Maar het echte nieuws hier is de opgewaardeerde i-Cockpit, met in de Allure en de GT een nieuw ontworpen instrumentenpaneel. In de Active moet je genoegen nemen met een analoge versie. In het midden is het aanraakscherm van 7 duim vervangen door een exemplaar van 10 duim. Dat en de toepassing van de nieuwste generatie geconnecteerd infotainment maakt dat de Peugeot 2008 ook hier weer helemaal mee is.

Let wel, elke versie heeft recht op een al dan niet meer uitgebreide versie, met op de Allure het i-Connect-systeem, terwijl de GT standaard mag uitpakken met een i-Connect Advanced-systeem, met naast een draadloze spiegelfunctie, Apple CarPlay en Android Auto ook een TomTom-navigatiefunctie. Updates kunnen nu ook over the air. En omdat de smartphone een belangrijk onderdeel van het hele connectiviteitsverhaal is, werd er een krachtigere inductielader voorzien. Laden via de kabel kan ook, met over het interieur verdeeld één USB-A- en drie USB-C-poorten.

Review 2024 Peugeot e-2008 54 kWh

Rijgedrag Peugeot e-2008 54 kWh

Peugeot houdt vast aan het kleine stuur en het dashboard dat boven de top van het stuur uitsteekt. Een lay-out die nog steeds niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar die vanaf de introductie van de 208 in 2012 onze goedkeuring kon wegdragen. Het hangt een beetje van je lichaamsbouw af, maar wij vinden het dashboard zeer overzichtelijk. Ook de keuze voor een combinatie van het aanraakscherm met pianotoetsen vinden we top. Je kan makkelijk door de verschillende pagina’s op het scherm scrollen, maar door de Home-knop in te drukken meteen terugkeren naar het hoofdscherm. 

We reden met de vernieuwde Peugeot e-2008, die werd bedacht met een krachtigere motor: die is 156 in plaats van 136 pk sterk en die extra power komt het rijplezier ten goede. En dankzij een grotere batterij – 54 kWh in plaats van 50 – stijgt het rijbereik volgens de WLTP-normen van 345 naar 406 kilometer, wat dan weer goed is voor de gemoedsrust.

De facelift van de Peugeot 2008 heeft echter een breed motorpalet, met twee benzinemotoren, 1,2 liter grote driecilinders met naar keuze 100 (vanaf 26.056) of 136 pk. In het eerste geval met een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen, in het tweede is er keuze tussen die manuele bak en een achttrapsautomaat. De 1,5 liter grote dieselmotor met 130 pk houdt het bij een achttrapsautomaat. En voor wie elektrisch wil rijden en niet per se meer vermogen wenst, blijft de versie met 136 pk verkrijgbaar. In de loop van 2024 wordt het aanbod bovendien uitgebreid met een 48-volthybride waarmee je in de stad lange tijd volledig elektrisch kan rijden. 

Review 2024 Peugeot e-2008 54 kWh

Verdict Peugeot e-2008 54 kWh

Vergeleken met de versie met 136 pk biedt de nieuwe elektromotor meer rijplezier, een lager normverbruik en een groter rijbereik. Met andere woorden: winst op alle vlakken, wat de meerprijs rechtvaardigt van de Peugeot e-2008 54 kWh rechtvaardigt. Toch blijft het prijsverschil met de versies met verbrandingsmotor erg hoog.

 

 

  • Meer rijplezier
  • Wat extra rijbereik
  • Verbeterd infotainment
  • Prijsverschil met klassieke 2008 blijft hoog

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker