Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten?

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-10-2022

Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #1
Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #1
Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #2
Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #2
Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #3
Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #3
Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #4
Een elektrische auto tweedehands kopen: waar moet je op letten? #4

Een elektrische auto tweedehands kopen kan een groot risico lijken wat de actieradius betreft, aangezien de accu er na verloop van tijd op achteruitgaat. Dus hoe verzeker je je ervan dat de batterij en de auto in goede staat zijn?

Een elektrische auto tweedehands kopen is een (relatief) goedkope manier om met EV te gaan rijden. Het kan een verstandige keuze zijn voor de tweede auto in het gezin, maar ook voor het hoofdvoertuig, mits je bij de aankoop een paar voorzorgsmaatregelen neemt. Zoals bij elke auto moet je bij de aankoop van een elektrische tweedehandsauto de algemene staat van het voertuig controleren (koetswerk, interieur, remmen, stuurinrichting, wettelijke documenten, enzovoort) en bij een verkoop tussen particulieren de vermeldingen op de Car-Pass nakijken.

Maar het belangrijkste is natuurlijk de actieradius en de laadcapaciteit. Voor die laatste geven de online specificaties van het voertuig op basis van het exacte model (vermogen, aantal aangedreven wielen, batterijpakket, modeljaar) aanwijzingen over de maximale laadsnelheden op wissel- en op gelijkstroom. Voor sommige modellen is het belangrijk na te gaan of het exemplaar in kwestie is uitgerust met snellaadopties en/of een warmtepomp, met name door te vragen naar de originele aankoopfactuur van het voertuig.

  • Controleer goed de specificaties van het model afhankelijk van het jaar, het vermogen en de accu
  • Controleer, via de aankoopfactuur, de opties met betrekking tot het opladen en het rijbereik (warmtepomp)
  • Controleer de kilometerstand (via de Car-Pass)

Welk stopcontact?

Voordat je een elektrische auto koopt, al dan niet tweedehands, is het belangrijk dat je thuis en/of op het werk over geschikte stopcontacten of laadpunten beschikt. Die werken met een type 2-aansluiting met een maximale laadsnelheid van 22 kW, zoals je die ook vaak langs de stoep vindt. Zonder de mogelijkheid om te laden op een dagelijkse locatie is het moeilijk om over te schakelen op een volledig elektrische auto, temeer omdat de DC-snellaadsnelheden van oudere modellen zelden 100 kW halen en sommige Japanse auto's nog ChaDeMo-stekkers gebruiken, die niet zo alomtegenwoordig zijn als de Combo CCS-exemplaren die in Europa en Amerika standaard zijn geworden. Voor een gebruikte auto is de type 2-kabel essentieel. Een stekker met transformator om de auto aan te sluiten op een gewoon stopcontact is een pluspunt, maar niet essentieel wanneer je gemakkelijk toegang hebt tot een of meer "langzame" laadpunten op wisselstroom met een type 2-aansluiting.

  • Een type 2-stekker met de juiste kabel is een must
  • Leg je geregeld lange ritten af, kies dan eerder de Combo CCS- dan de ChaDeMo-standaard voor snellaadsessies op gelijkstroom (DC)
  • Controleer de staat van de stekker en de kabel

LEES OOK – Hoe herken je bedriegers?

 

De batterij

Een elektrische auto van meer dan twee jaar oud haalt zijn maximale WLTP-bereik niet meer. De conditie van de batterij kan echter nog altijd bevredigend zijn met een gemiddeld verlies van 2% per jaar. Dat hangt echter af van het aantal uitgevoerde snellaadcycli en de laadomstandigheden (het slechtst zijn snellaadcycli van een volledig ontladen batterij tot 100% lading). Het is niet mogelijk de toestand van een batterij visueel vast te stellen. Je kunt echter wel de levensduur van de batterij schatten via de boordcomputer. Die kan het capaciteitsniveau en de resterende actieradius aangeven op basis van het gemiddelde verbruik volgens de historiek van het voertuig. Via de regel van drie kan je dan het maximale bereik gokken.

Het is ook mogelijk een gezondheidscertificaat voor de batterij te verkrijgen. Hiervoor moet apparatuur op de OBU worden aangesloten. Een dergelijk toestel, dat gewoonlijk is voorbehouden aan professionals, biedt een gecertificeerd document dat je een goed overzicht kan geven van de toestand van de batterij. Een verkoper heeft er dus alle belang bij om dergelijke bij gespecialiseerde bedrijven verkrijgbare documenten te kunnen overleggen. Over het algemeen bieden fabrikanten een garantie van 70% batterijcapaciteit na een bepaalde leeftijd (8 tot 10 jaar) en een bepaald aantal kilometers. Het is altijd mogelijk om slechte cellen te vervangen zonder een volledig nieuwe batterij te moeten plaatsen.

  • Controleer het rijbereik via de boordcomputer
  • Controleer de constructeursgarantie voor de batterij
  • Geef de voorkeur aan een auto met een gezondheidscertificaat voor de accu

LEES OOK – Koop je nieuw, tweedehands of huur je?

De auto testen

Zoals bij de aankoop van elke tweedehandsauto is het belangrijk dat je het voertuig kunt testen. Naast de traditionele voorzorgsmaatregelen betreffende de staat van het voertuig en zijn weggedrag, is dat het moment om de ontlaadsnelheid te controleren. Geef daartoe de resterende actieradius weer op het dashboard en vraag om een testrit van ten minste 50 km, indien mogelijk op wegen buiten de bebouwde kom (bij voorkeur snelwegen). Wanneer je de airco inschakelt, zal de boordcomputer verraden of er een warmtepomp is geïnstalleerd of niet. Als het bereik plotseling afneemt, is het duidelijk een klassiek compressorsysteem, dat veel energie verbruikt.

Aan het einde van de testrit kun je de ontladingsgraad en de werkelijke actieradius beoordelen aan de hand van je rijstijl. Vraag ook of je het voertuig kunt aansluiten op een snellaadstation (Combo CCS of ChaDeMo) en de laadsnelheid kunt controleren, evenals de procedure voor het aansluiten en loskoppelen van de stekker. Let op: die snelheid hangt niet alleen af van de auto, maar ook van het laadstation, het aantal voertuigen dat bij het station laadt en de staat van het elektriciteitsnet. Maar het is niettemin een goede indicatie van de mogelijkheden van het voertuig. Ten slotte moet je, indien de auto gekoppeld is aan een laadcontract met geautomatiseerde facturatie, de clausules van het contract en de voorwaarden voor het veranderen van gebruiker controleren.

  • Maak een proefrit van ten minste 50 km op autosnelwegen of autowegen
  • Zet de airconditioning aan om na te gaan hoezeer het rijbereik afneemt
  • Test het koppelen aan een snellader

LEES OOK – Tweedehands kopen: voor- en nadelen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests