Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Te veel palmolie in biodiesel

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-11-2016

De NGO Transport & Environment slaat weer toe. Deze keer neemt ze de Europese biodiesel in het vizier, omdat die te veel gebruik maakt van palmolie. Bovendien zou deze brandstof zelfs schadelijker zijn dan diesel afgeleid van fossiele aardolie.

Palmolie wordt niet enkel gebruikt om chocoladepasta meer smeerbaar te maken. Volgens Transport & Environment wordt het namelijk ook overvloedig toegepast in biodiesel. De NGO legt uit dat 46 procent van de wereldwijde palmolieproductie naar biodiesel gaat. En de exploitanten van palmolie worden ervan beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor ontbossing op erg grote schaal om hun palmkwekerijen op te richten. Bovendien worden ze met de vinger gewezen door Amnesty International omdat ze zouden draaien op kinderarbeid, onderbetaalde werknemers en “heel wat illegale praktijken” in Indonesië en Maleisië. Kortom, de verdedigers van het milieu zien een nieuw schandaal.

Meer schadelijk

Los van de vragen die rijzen rond de productie van palmolie en het gebruiken van een voedselbron voor transport zou biodiesel ook minder “bio” zijn dan diesel afgeleid van fossiele brandstof. Zo beweert de NGO Transport & Environment dat biodiesel, die in Europa voor 80 procent bestaat uit palmolie, “dubbel zo vervuilend is als een volledig fossiele brandstof”. Er zou namelijk meer CO2 vrijkomen bij de uitlaat dan bij traditionele diesel. Bovendien worden de negatieve gevolgen voor het milieu en de uitstoot van koolstofdioxide nog verergerd door de energie en de ontbossing die nodig is om palmolie te verbouwen.

Alternatieven

Vandaag wordt Europese biodiesel vooral geproduceerd in Spanje, Italië en Nederland. De producenten gebruiken nauwelijks alternatieven zoals koolzaad, soja of zonnebloemolie. Maar ook die oplossingen vereisen nog steeds dat landbouwgrond wordt ingezet voor de teelt van gewassen die zullen worden verbrand in motoren in plaats van te dienen als voedsel voor mensen of dieren. Er is ook de piste van de cellulose. Maar dan spreken we al over “agrobrandstoffen” van de tweede generatie. Die worden geproduceerd met de niet-eetbare resten van planten of met landbouwafval. Het vraagstuk is des te prangender aangezien onze diesel aan de pomp al tot 8 procent biodiesel bevat.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten