Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Constructeurs worstelen met WLTP-normen

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-09-2020

De autoconstructeurs zijn verplicht om voor 1 januari 2021 verbruiks- en CO2-cijfers te verstrekken volgens het WLTP-protocol, maar heel wat onder hen vrezen dit niet binnen de deadline te kunnen realiseren.

Het WLTP-protocol en de bijbehorende maatregelen zijn intussen goed gekend door alle merken, maar het probleem zit hem in de hoeveelheid gegevens die moeten worden verzameld, behandeld en vrijgegeven. Voor elk model dat op de markt komt moet namelijk ook elke versie en uitrustingsniveau getest worden. De CO2-uitstoot kan namelijk variëren afhankelijk van het gewicht dat door de opties wordt toegevoegd, de grootte van de wielen, enzovoort. Een echte marathon die moet worden overwonnen volgens de nieuwe procedures en waaraan sommigen meer moeite hebben dan anderen.

Slapende wagenpark

Bovendien betekende de Covid-19-lockdown in veel gevallen een sluiting van de kantoren gedurende drie maanden, wat de overgang van de NEDC- naar de WLTP-normen nog heeft vertraagd. Daarnaast is er nog het probleem van de reeds gebouwde, maar nog niet verkochte auto's, die ook worden meegeteld in de berekening van de gemiddelde CO2-uitstoot. Het 'slapende' park van de constructeurs vormt een ernstige handicap, met het streefcijfer van 95 g/km in het achterhoofd. Een limiet waarboven zeer zware boetes worden opgelegd.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten