Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Waterstofverbond in Davos: lobby en communicatie

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-01-2017

Op het economisch forum van Davos hebben 13 CEO’s van energie- en autobedrijven een Waterstofverbond opgericht. Ze willen investeringen aantrekken voor deze vorm van energiebevoorrading.

Op het Forum in Davos kwam afgelopen dinsdag het eerste Waterstofverbond bijeen. Dat verzamelt de algemene directeurs en voorzitters van 13 bedrijven die actief zijn in de auto- en de energiesector. Daaronder vinden we onder meer automerken die al waterstofmodellen op de markt hebben gebracht of die ze volop aan het ontwikkelen zijn: Honda, Hyundai en Toyota voor de eerste groep, BMW en Mercedes voor de tweede. De leden van het Verbond hebben hun ambitie bevestigd “om hun investeringen in de ontwikkeling en de commercialisering van waterstof en brandstofcellen te versterken”. De groep publiceerde onder meer een rapport over het potentieel van dit gas in de energieomwenteling.

Motivaties

Het Verbond is gedeeltelijk opgericht opdat de bedrijven hun visie kunnen delen en technologie kunnen proberen te standaardiseren. Maar ze willen vooral hun invloed versterken op overheden, bedrijfsleiders, internationale agentschappen en spelers uit de burgerlijke sector. Het Verbond wil verder waterstof gaan promoten bij een groot publiek en beweert dat het doel is om bij te dragen aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen (CO2) en om de mensheid te helpen om de uitdaging aan te gaan om die vermindering op te krikken tot 40 à 70 procent tegen 2050.

Lobbywerk

In werkelijkheid is het duidelijk dat deze groep vooral een lobbygroep is. De keuze van het forum in Davos toont trouwens aan dat deze bedrijven hun belangen willen verdedigen bij de beleidsvoerders om hun keuzes bij te sturen. Temeer omdat voor een geslaagde commercialisering van waterstofauto’s een distributienetwerk nodig is. En daarvoor is openbare steun onmisbaar en dus is het belangrijk om de overheden achter het doel te scharen. Die moeten trouwens ook helpen bij het onderzoek naar betere elektrolysetechnieken en naar manieren om de kostprijs en de enorme energiebehoefte van waterstofproductie te drukken.

De 13 leden zijn: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW Group, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai Motor, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total en Toyota.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten