Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Studie van Transport & Environment hekelt e-fuel: terecht?

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-12-2021

Voor Transport & Environment blijven e-brandstoffen vervuilend, vooral vanwege hun NOx-emissies. Een studie versterkt het idee dat alleen de elektrische auto tolereerbaar is. En toch...

Zijn e-brandstoffen minder vervuilend dan de E10-benzine die aan de pomp wordt verkocht? Om daar achter te komen voerde onderzoeksorganisatie IFP Énergies nouvelles (IFPEN) in opdracht van Transport & Environment (T&E) een wetenschappelijke en grondige test uit. Het doel: aan de hand van een Mercedes A 180 uit 2019, met 17.000 km op de teller, een roetfilter en een 1.3-benzinemotor die voldoet aan de Euro 6d-Temp-normen, nagaan hoe schadelijk de emissies zijn van een voertuig dat op e-brandstof (synthetische brandstof) rijdt, door deze te vergelijken met fossiele brandstof. Uit de door de milieuorganisatie gepubliceerde resultaten blijkt dat e-brandstoffen een NOx-uitstoot hebben die vergelijkbaar is met die van aan de pomp verkochte benzine. Maar er zijn wat nuances…

NOx

Aangezien koolwaterstofverbranding is wat het is, moeten op het niveau van de motor technieken worden geïntegreerd om NOx af te vangen of af te breken. Er zijn met name systemen die gebruik maken van AdBlue, wat gebruikelijk is bij dieselmotoren, maar minder bij benzinemotoren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de NOx-emissies van fossiele en paraffinische synthetische koolwaterstoffen vergelijkbaar zijn. In laboratoriumtests stootte de A-Klasse 24 mg NOx/km uit, tegenover 22 en 23 mg/km voor de drie geteste types e-fuel. Op de weg bedragen de waarden 21 mg/km met fossiele brandstof en 22 en 21 mg/km met de drie gebruikte synthetische benzines.

Koolmonoxide

T&E wijst ook op het hoge koolmonoxideniveau bij het gebruik van e-fuels. Dit geldt vooral in het laboratorium, met een enorm verschil tussen E10-benzine en e-fuels: 70 mg/km tegenover 166 tot 182 mg/km. Maar op de weg vlakken de curves af, met 37 mg/km voor E10 en tussen 44 en 56 mg/km op de weg (RDE-test)! De uitlaat van de A 180 stootte ook ammoniak uit, een stof die niet aan beperkingen is onderworpen in de Euro 6-normen. In de Euro 7-norm moet deze worden vastgesteld op 10 mg/km. Een plafond dat geen enkele brandstof bereikte tijdens de tests van T&E. Op de weg stuurde E10 dus 2,7 mg/km vergeleken met 2,7 mg/km voor de 100% paraffinische e-brandstof en tussen 4,7 en 5,8 mg/km voor respectievelijk de variant met aromatische ketens (10%) en die met ethanol (10%).

Veel minder fijne partikels

Terwijl T&E veel communiceert over NOx-, CO- en ammoniakemissies bij e-brandstoffen, legt het minder nadruk op de uitstoot van fijne partikels. Het voordeel van e-brandstoffen is echter duidelijk. De uitstoot met e-brandstoffen bedroeg maximaal 2,2 miljard fijne deeltjes PN23/km en tot 7,8 miljard PN10/km in de slechtste gevallen, vergeleken met maximaal 52 miljard PN23/km en zelfs 88 miljard PN10/km met E10-benzine uit fossiele olie! Uit de resultaten blijkt dat het aantal deeltjes groter dan 10 nm in de laboratoriumtest 97% lager ligt, en in de testcyclus op de weg 81 tot 86% lager.

Onvoorwaardelijk?

Transport & Environment schiet duidelijk met scherp op e-brandstoffen en zegt dat de enige manier om de auto koolstofvrij te maken, elektrische auto's zijn. Door zich echter hoofdzakelijk op NOx te concentreren, lijkt T&E te kwader trouw te handelen. Er is geen rook zonder vuur. Maar in tegenstelling tot rook kan NOx uit verbranding worden afgebroken of opgesloten. Fabrikanten houden zich over het algemeen aan de normen, zoals Mercedes voor de gebruikte 2019 A-Klasse heeft gedaan. Dus als deze A 180 was uitgerust met verbeterde NOx-reductie-uitrusting, zouden de NOx-emissies veel lager zijn geweest. Zowel met E10 als met e-brandstoffen. Want stikstofoxides zijn het resultaat van verbranding, net als koolstofoxides. Filtratie- of chemische reactiesystemen zijn nodig om ze om te zetten of op te vangen en te voorkomen dat ze via de uitlaat in de atmosfeer terechtkomen.

E-brandstof of niet?

E-brandstof E-brandstof blijft dus een mogelijke oplossing, met name voor het huidige wagenpark. Natuurlijk moeten er "schone" en rendabele industriële processen worden opgezet om het tegen een redelijke kostprijs en met een minimaal effect op het milieu te produceren. Een aantal projecten is erop gericht aan te tonen dat dit mogelijk is. Deze werkzaamheden moeten vergezeld gaan van motoriseringstechnologieën om uitlaatemissies te vermijden die te schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. En deze oplossingen bestaan. Wat een kans biedt voor e-brandstof. Maar T&E, en andere, geloven dat de elektrische auto het enige wondermiddel is om de auto groener te maken. Sta ons toe daar aan te twijfelen…

De studie van T&E

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten