Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Hoeveel kost de elektrische Smart #1 in België?

Geschreven door Kevin Kersemans op 08-02-2023

Met de #1 wil het wegkwijnende Smart zichzelf heruitvinden. Behalve zijn merklogo heeft de elektrische cross-over dan ook niks gemeen met de Fortwo en de Forfour. Maar hoeveel kost de Smart #1 in België?

De Smart #1 beleefde zijn Belgische première op Interclassics en op het voorbije Autosalon van Brussel. Hij heeft niets te maken met het vroegere Smart – het merk is trouwens nu een joint venture tussen Mercedes en het Chinese Geely. De #1 wordt dan ook in China gebouwd, al komt het design wel van Mercedes.

Ook qua formaat heeft de #1 niks vandoen met de Smart Fortwo en wijlen de Forfour. Het gaat om een SUV van 4,27 meter lang met vijf zitplaatsen, al is de koffer in die configuratie niet bijzonder groot (313 liter). De Smart #1 wordt op de achterwielen aangedreven door een elektromotor van 272 pk, die gevoed wordt door een batterij van 66 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 440 km (afhankelijk van het uitrustingsniveau).

LEES OOK – onze Detailtest van de Smart #1

Brabus

Daarnaast is er ook een Brabus-afgeleide, die dankzij een extra elektromotor op de voortrein vierwielaandrijving en maar liefst 428 pk ter beschikking heeft. Snelladen kan voor alle versies tot 150 kW.

Prijs, uitrustingsniveaus en leveringen Smart #1

Het #1-gamma draait rond drie uitvoeringen plus de Brabus-versie met zijn twee motoren. Hieronder vind je de basisprijzen van de verschillende uitrustingsniveaus:

  • Smart #1 PRO+: 40.495 euro
  • Smart #1 Premium: 43.995 euro
  • Smart #1 Launch Edition: 45.295 euro (uitverkocht)
  • Smart #1 Brabus: 47.995 euro

De PRO+ is de basisversie, maar moet het stellen met een eenfasige boordlader van 7,4 kW en zonder warmtepomp. Je kiest dus beter voor de Premium, die wel recht heeft op een energiebesparende warmtepomp én op een driefasig lader die tot 22 kW aankan. Daarbovenop pakt die Premium natuurlijk uit met extra uitrusting, zoals een head-updisplay of ledkoplampen met adaptieve grote lichten. De Smart #1 bestellen kan enkel online, waarna hij wordt afgeleverd bij een Mercedes-dealer (waar je ook terecht kunt voor onderhoud).

Welke concurrenten?

Op dit moment lijkt de grootste concurrentie te komen van de Kia Niro EV, die erg in de buurt komt qua vermogen, formaat en prijs. Wie genoegen neemt met wat minder vermogen, kan ook een DS 3 E-Tense, Peugeot e-2008 of Opel Mokka Electric overwegen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten