Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Airbags

Airbags dragen bij tot de passieve veiligheid van uw auto en hebben al talloze mensenlevens gered. Op voorwaarde dat u ook uw veiligheidsgordel om hebt.

Airbags zijn opblaasbare kussens die de inzittenden van een auto moeten beschermen bij een ongeval. Die kussens worden automatisch opgeblazen, een proces dat zich voltrekt aan de hand van sensoren. Die meten voortdurend de vertraging van de auto, en zodra een referentiewaarde is overschreden, worden de airbags opgeblazen. Na enkele milliseconden lopen ze alweer leeg om verstikking te voorkomen. De airbags zijn ook verbonden met de pyrotechnische voorspanner van de veiligheidsgordel. Er zijn verschillende soorten airbags: frontale en laterale airbags, gordijnairbags en knieairbags.

Airbagtypes

Bijna alle nieuwe auto's beschikken tegenwoordig over twee frontale airbags, verwerkt in het stuur en het dashboard. Ze kunnen van het adaptieve soort zijn, wat betekent dat ze de kracht van hun ontplooiing aanpassen aan de ernst van de klap. Frontale airbags moeten vooral voorkomen dat de voorste inzittenden met hun hoofd of romp tegen het stuur of het dashboard zouden smakken. Let wel, de frontale airbag aan passagierskant moet worden uitgeschakeld om op de voorstoel een draagbaar babystoeltje te mogen plaatsen, zo niet loopt de baby het risico om gewond te raken.

Daarnaast zijn er de zijdelingse airbags, ook wel laterale airbags genoemd, die zich in de flank van de stoelen of in de deurstijlen bevinden en zich ontplooien bij een aanrijding van opzij. Ze dienen vooral om het bekken en de borstkas van de inzittenden te beschermen. Voorin zijn deze plofkussens intussen steeds vaker standaard, achterin is dat nog veel minder het geval.

Een derde type airbag is de gordijnairbag (of hoofdairbag, curtain- of windowbag). Die bevindt zich in het dak van de wagen en loopt steeds vaker over de volledige lengte van het interieur. Dergelijke plofkussens moeten het hoofd beschermen van de bestuurder en de passagiers. Tot slot is er de knieairbag. Die bevindt zich onder de stuurkolom en beschermt bij een aanrijding de knieën en de onderbenen van de bestuurder.

Airbags hebben hun nut al ruimschoots bewezen. Toch is het belangrijk te onthouden dat ze alleen maar een betere bescherming kunnen bieden als ze worden gebruikt in combinatie met de veiligheidsgordel. Als de inzittenden van de auto hun gordel niet dragen, kunnen ze door de airbags zelfs ernstiger verwondingen oplopen. Om dezelfde reden is een degelijke zithouding van het grootste belang: voeten op het dashboard of door het raam zijn dan ook uit den boze.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten