Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Laadstations en waterstof voor het trans-Europese transportnetwerk

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-03-2023

Tegen 2026 moet er op het TEN-T, het Trans-Europees Transportnetwerk, om de 60 km minstens één snellaadpunt van 400 kW zijn. Er komen ook verplichtingen voor de betaling en voor waterstof.

Een voorakkoord tussen het Europees Parlement en de Raad heeft tot doel de installatie van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen voor de verschillende soorten voertuigen op de weg te versnellen. Dit zou vrij snel moeten gebeuren als het akkoord wordt aanvaard. Vanaf 2026 wil de EU garanderen dat er op het TEN-T, het trans-Europese transportnetwerk, elke 60 km ten minste één laadstation met 400 kW-terminals komt. Ter vergelijking: de meeste van de huidige gangbare snellaadstations zijn 175 kW (TotalEnergies), 300 kW (Fastned) of 350 kW (Ionity). Sinds kort zien we echter laadstations van 400 kW tot 500 kW verschijnen dankzij verschillende operatoren waaronder Allego (foto), charge.brussels (Volvo), Fastned en TotalEnergies.

H2 om de 200 km

Het TEN-T is een netwerk van grensoverschrijdende trajecten met corridors. België wordt door drie van die corridors doorkruist: Noordzee-Oostzee, Noordzee-Middellandse Zee  en Rijn-Alpen. Om de overgang naar waterstof te vergemakkelijken voorziet het akkoord ook in de installatie van H2-stations ten minste om de 200 km op deze corridors van het trans-Europese vervoersnetwerk tegen 2031. Gezien de stabielere actieradius en tanktijd van brandstofcelvoertuigen zou dit het gemakkelijk moeten maken om met een FCEV de EU te doorkruisen. En dit is nog maar het begin, want Europa wil na 2035 lange ritten met elektrische of waterstofvoertuigen mogelijk maken, zowel voor passagiers- als vrachtvervoer.

LEES OOK – Onze test van de BMW iX5 Hydrogen

600 kW in 2028

Tegen 2028 moet het vermogen van de laadstations op de hoofdwegen 600 kW bedragen. Daarnaast moeten ook secundaire snelwegen om de 60 km worden uitgerust met een snellaadstation. En tegen 2028 moeten deze hoofdwegen in Europa om de 120 km een laadstation voor elektrische vrachtwagens hebben. Dat wil zeggen, met laadstations van 1.400 tot 2.800 kW! Ten slotte zal Europa drie betaalwijzen opleggen: met een bankkaart, met een laadpas en contactloos met een QR-code. Het zal dus altijd mogelijk zijn om via je bankrekening te betalen als je laadpas niet wordt geaccepteerd. Bovendien zal de prijs moeten worden weergegeven in kWh, per sessie of per kg en "redelijk", "transparant" en "duidelijk vergelijkbaar" moeten zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten