Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Lotus Elise 250 Special Edition: nog lichter

Geschreven door Jean-François Christiaens op 26-08-2016

Om de vijftigste verjaardag van de Lotus-site in Hethel, in Engeland, te vieren verliest de Elise nog enkele kilo's. Zo zet de speciale reeks minder dan 900 kilo op de weegschaal.

Moeilijk om de Lotus Elise nog te laten afvallen, een auto die zweert bij het motto 'hoe lichter, hoe beter'. Wat moet er dus gedacht worden van de vermageringskuur die de Elise al onderging bij zijn Cup-versie? Laat staan van deze speciale verjaardagsreeks, die 250 Special Edition gedoopt werd. Daarbij kregen zijn lip, achterspoiler en motorkap een extra behandeling met koolstofvezel, waardoor de auto nog eens 32 kilo verliest tegenover de Elise 250 Cup en dus net onder een leeggewicht van 900 kilo uitkomt, namelijk 899 kilo. Speciale aandacht gaat verder ook uit naar de inzittenden. Zo kan de Elise 250 Special Edition profiteren van een lederen interieur dat met de hand genaaid werd.

Referentietijd

Ook al zet de Elise 250 Special Edition dezelfde prestaties neer als de 250 Cup, die aangedreven wordt door dezelfde drukgevoede 1.8 van Toyota met 246 pk (namelijk van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden en een topsnelheid van 248 km/h), heeft de verjaardagsversie evenwel een tijd neergezet van 1 minuut 34 seconden op het circuit van Hethel. Waardoor de sportieveling de snelste Elise voor op de weg ooit is. Om ervan te kunnen genieten zal je niettemin ook snel moeten zijn, want Lotus gaat er namelijk maar vijftig exemplaren van maken.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten