Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Alpine Vision: het laatste concept voor het seriemodel

Verwachte lancering : 01-12-2016

Geschreven door Cedric Derese op 16-02-2016

In Monaco, in de buurt van de mythische Col de Turini, heeft niemand minder dan Carlos Ghosn (CEO van Renault-Nissan) de Alpine Vision onthuld. Dat is de laatste show car voor de onthulling van het seriemodel, tegen het einde van 2016.

Officieel is dit een studiemodel, maar we weten al dat de eerste ‘moderne’ Alpine niet veel afwijkt van deze Vision. Het historische blauw behoort tot het verleden, de ontwerpers kozen hier voor een wit koetswerk, ongetwijfeld om zich te onderscheiden van de vorige prototypes en erop te wijzen dat dit een ‘echte’ seriewagen wordt. “De stijl van deze Alpine Vision weerspiegelt voor 80 procent die van onze toekomstige seriewagen”, verklaarde Antony Vilain, designdirecteur van het merk met de pijlvormige A. Zoals verwacht, domineert een neoretrostijl met rondingen en proporties die verwijzen naar die van de legendarische berlinette A110. De technische aanpak verschilt nochtans.

Centrale turbomotor

Net als de Porsche 911 droeg de A110 zijn motor achterin. We zijn nu zeker dat de nieuwe Alpine – die volgens niet bevestigde geruchten A120 zou heten – de motor centraal achterin plaatst. Dat garandeert het evenwicht en de wendbaarheid in bochten. Alpine geeft druppelsgewijs al wat informatie vrij en bevestigt een viercilinder turbomotor die, zo luidt de officiële uitleg, “zijn vermogen levert met een opwindend geluid”. Een snelle blik op de bestuurderspost leert dat de toekomstige coupé uit Dieppe uitgerust is met een gerobotiseerde versnellingsbak (wellicht afgeleid van de EDC-transmissie met dubbele koppeling uit de Renault Clio R.S.) met schakelpaletten aan het stuurwiel.

Sportieve cockpit

De Alpine Vision is een strikte tweezitter en heeft een eenvoudig, gezellig interieur. Achter het stuur met drie spaken en dikke velg, vind je TFT-instrumenten (Thin Film Transistor) die je kunt personaliseren, omhuld door koolstofvezel. De kuipzetels, bekleed met leder en stof, haalden inspiratie uit de autosport en omvatten een harnas met centrale bevestiging. De twee pedalen en de voetsteun hebben een driehoekig patroon dat Alpentoppen symboliseert. De centrale console, gedeeltelijk bekleed met leder, beschikt over tuimelschakelaars met ‘Alpenblauwe’ achtergrondverlichting. Een chronometer en een aanraakscherm dat dienstdoet als interface voor de navigatie en multimedia vervolledigen het plaatje. Om de ‘nakende explosie van de zintuigen’ te symboliseren, integreerden de ontwerpers ook een Start-knop – beschermd door een pal – om de motor tot leven te wekken.      

Licht, wendbaar en snel

“Aan het stuur creëren de precisie, de wendbaarheid en het speelse temperament van het chassis een meeslepende cocktail. Bij elke snelheid is het rijplezier intens”, volgens Alpine. Voorlopig moeten we hen op hun woord geloven. Zonder officiële cijfers over het gewicht mee te geven, spreekt de constructeur over een licht onderstel, dat heel geschikt is om vlot bochten te nemen. Snelle acceleraties en rijsensaties krijgen hier voorrang op puur vermogen en topsnelheid. 0 tot 100 km/u duurt bijvoorbeeld minder dan 4,5 seconden. We moeten nog enkele maanden geduld oefenen – wellicht tot het volgende salon van Parijs – om de nieuwe coupé van Alpine te ontdekken in zijn definitieve vorm. Het spreekt voor zich dat na de ‘pauze’ van twintig jaar, de verwachtingen van de fans hooggespannen zijn.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten