Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Caterham Project V Concept: lichte elektrische coupé

Geschreven door Kevin Kersemans op 12-07-2023

In de aanloop naar het Goodwood Festival of Speed heeft het Britse Caterham het virtuele doek gelicht van de Project V Concept, een elektrische coupé met in 2+1-configuratie een streefgewicht van 1.190 kilogram.

Begin dit jaar kwam Caterham nog met de zoveelste variaties op het stokoude Seven-thema, maar de ambachtelijke constructeur kijkt toch ook naar de toekomst. Dat blijkt alvast uit de Project V Concept die de ambachtelijke constructeur zonet heeft onthuld en die zijn publieksdebuut zal beleven op het Goodwood Festival of Speed.

Geen dakloze sigaar op wielen die nog is afgeleid van de in 1957 gelanceerde Lotus Seven deze keer, maar een heuse coupé met een dak én deuren, die er op het eerste gezicht nog best geslaagd uitziet. Hij doet een beetje denken aan wijlen een Lotus Elise of Alfa Romeo 4C en zou een goede elektrische rivaal zijn voor pakweg de Alpine A110 – herinner u trouwens de spaakgelopen joint venture tussen Caterham en Alpine.

In ieder geval is de Caterham Project V Concept ontwikkeld voor 2+1 inzittenden, met één centrale zitplaats achterin, maar een 2+2-configuratie zou op het hypothetische productiemodel als optie worden aangeboden. Hij is volledig elektrisch en wordt aangedreven door een enkele elektromotor van 272 pk tussen de achterwielen. De stroom wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 55 kWh die op gelijkstroom in slechts 15 minuten zou moeten kunnen worden opgeladen van 20 tot 80%.

Lichtgewicht

Bij de ontwikkeling van de Project V stond lichtheid hoog in het lastenboek. Om dat te bereiken is het onderstel van aluminiumcomposiet en wordt voor de rest uitgebreid gebruikgemaakt van koolstofvezel. Voor de 2+1-versie mikt Caterham naar een voor een EV bijzonder laag gewicht van 1.190 kg.

Dat moet de auto in staat stellen om in minder dan 4,5 seconden op te trekken van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 230 km/u te halen. Wat het rijbereik betreft, wordt ondanks de beperkte batterijcapaciteit gemikt naar een WLTP-waarde van 400 km.

Minimalistisch

De Project V Concept is ontworpen door hoofddesigner Anthony Jannarelly en werd gebouwd met behulp van Italdesign. Het onderstel maakt rondom gebruik van dubbele driehoeken met een volledig verstelbare geometrie en de auto is voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging. Hij staat op wielen van respectievelijk 19 en 20 duim voor- en achteraan.

Het interieur werd met het oog op een laag gewicht zo eenvoudig mogelijk gehouden, maar is toch voorzien van een infotainmentsysteem en digitale instrumenten. Tijdens het rijden kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi – Normal, Sport en Sprint.

Prijs en leveringen

De Project V Concept zou eind 2025 of begin 2026 in productie kunnen gaan. Caterham mikt op een verkoopprijs van "minder dan 80.000 Britse pond". Wait and see... Caterham-CEO Bob Laishley benadrukt dat de Project V niet bedoeld is om de bestaande Seven te vervangen. Naast de elektrische coupé brengt Caterham overigens nog een prototype mee naar het Festival of Speed: de eveneens elektrische versie van die Seven die eind mei werd onthuld.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten