Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Elektrische Caterham EV Seven blijft pluimgewicht ondanks batterijen

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-05-2023

De nog experimentele Caterham EV Seven weegt slechts 70 kilogram meer dan de 485 met benzinemotor, met dank aan de innovatieve batterijstructuur.

Caterham experimenteert met een 100 % elektrische versie van de Seven. Het plaatsen van een elektromotor vormt geen probleem, tijdens de ontwikkeling beperkten de ingenieurs van de Britse sportwagenbouwer vooral op het gewicht van de roadster. Want "Light is right", zoals wijlen Colin Chapman zou zeggen.

En dat is aardig gelukt, want het gewicht van de Caterham EV Seven blijft onder de grens van de 700 kilogram. Het verschil met de door een 2 liter-benzinemotor aangedreven Caterham 485 bedraagt slechts 70 kilogram.

2023 Caterham EV Seven Concept

Swindon Powertrain

De elektrische aandrijflijn van de Caterham EV Seven werd ontwikkeld in samenwerking met Swindon Powertrain en combineert een elektromotor van 240 pk met een accupakket van 51 kWh. Opvallend: die slim onder het koetswerk geplaatste batterijen beschikken slechts over een nuttige capaciteit van 40 kWh. Een bewuste keuze, om de hoge belasting bij circuitgebruik te compenseren. Snelladen kan aan maximum 152 kW.

We hebben het raden naar het rijbereik van de nieuwe Caterham EV Seven, de Engelse constructeur zegt enkel dat het prototype het zeker 20 minuten moet uitzingen bij het betere circuitwerk. Daarna volstaat 15 minuten aan de stekker om de elektrische roadster weer klaar te maken voor nog eens 20 minuten tegen de klok. 

2023 Caterham EV Seven Concept

Productieversie?

De Lotus EV Seven is niet meer dan een ontwikkelingsprototype, gezegend met de betere hardware van de productiemodellen. Dan hebben we het in de eerste plaats over de instelbare Bilstein-dempers van de 420 Cup en aan diens mechanische sperdifferentieel. De remmen tellen klauwen met vier zuigers en genereren energie tijdens het vertragen.

De Lotus EV Seven gaat niet as such in productie, maar zou wel de technische basis vormen voor een nieuw model dat in de loop van 2024 productieklaar zou moeten zijn.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten