Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Salon van Los Angeles 2017 / ANALYSE - Ons verslag van de trends op het salon van Los Angeles 2017

Geschreven door Kevin Kersemans op 30-11-2017

Nog tot 10 december vindt aan de Amerikaanse westkust het salon van Los Angeles plaats, met verschillende primeurs voor de VS, maar toch ook enkele wereldpremières… en heel wat voer voor personalisatiefreaks.

Voor Europeanen is het salon van Los Angeles traditioneel niet van het allergrootste belang. Dit jaar waren er echter ook enkele voor ons relevante nieuwigheden te ontdekken. Zo koos Mercedes ervoor om hier de nieuwe generatie van zijn vierdeurscoupé CLS te onthullen, terwijl BMW er voor het eerst de Roadster-versie van de i8 liet zien. En als we het dan toch over exclusieve open sportwagens hebben: Corvette bracht de Convertible-afgeleide van de ZR1 mee. Nog een salondebuut was weggelegd voor de plug-inhybrideversies van de Range Rover en Range Rover Sport, die P400e werden gedoopt. Met die oplaadbare terreinmastodonten konden we trouwens in de marge van het salon al rijden – de Eerste Test leest u hier. De Britten brachten ook voor het eerst de stoere Land Rover Discovery SVX mee, een extreem ruige versie. En van terreiniconen gesproken, Jeep liet in L.A. de langverwachte nieuwe generatie van zijn Wrangler aan de wereld zien – hij werd een pak moderner, maar blijft toch trouw aan het origineel.

Verder toonde Mazda als wereldpremière zijn gefacelifte 6, terwijl Lexus dan weer een verlengde zevenzitsversie onthulde van de SUV RX, die eveneens verkrijgbaar is met zes plaatsen (met twee captain chairs in plaats van een driezitsbank op de tweede rij) en die ook bij ons te koop zal worden aangeboden. Dat laatste geldt wellicht niet voor de Subaru Ascent, een op Amerikaanse leest geschoeide SUV met zeven of zelfs acht zitplaatsen. De Aziatische constructeur viert trouwens een feestje in L.A., voor zijn vijftig jaar aanwezigheid in de VS. Om dat te illustreren brachten de Japanners een exemplaar mee van het allereerste model waarmee ze zich destijds op de Noord-Amerikaanse markt stortten: het piepkleine stadsautootje 360, dat op de stand strategisch naast de gigantische Ascent staat. Ze hadden hem net zo goed in zijn koffer kunnen steken... maar die moest vrij blijven voor de twee blonde labradors die de Amerikanen ervan moeten overtuigen dat dit de ideale gezins-SUV is. 

Land van contrasten

Een schril contrast met de alternatieve voertuigen die in dit stuk van de VS zo welig tieren (de bussen rijden hier op aardgas, de concentratie Priussen is echt enorm en alleen al in Zuid-Californië kun je al op twintig plaatsen waterstof tanken), vormen de bolides in de kelderverdieping van het LA Convention Centre. Daar zijn de creaties van de bekende west coast-tuners ondergebracht. De ene is al subtieler aangepakt dan de andere, maar allemaal staan ze ofwel zo hoog mogelijk van de grond, ofwel liggen ze met behulp van een air ride-ophanging plat tegen de grond. En het liefst hebben ze een zo opvallend mogelijke ‘paint job’ en dito interieur.

Onder de ‘slachtoffers’ zowel classics als nieuwe modellen (de kersverse Kia Stinger blijkt bijvoorbeeld een populaire basis), maar evengoed exclusieve sportwagens als Ferrari’s. Misschien niet ieders meug, maar het toont toch aan dat de Amerikanen wel degelijk een echte autocultuur hebben… Op de stand van Nissan hadden ze zich trouwens ook flink laten gaan, met enkele modellen die grondig zijn aangepast in het kader van de nakende release van de nieuwste Star Wars-film. Hollywood is hier dan ook niet veraf.

Kortom, op het salon van LA, waar in vergelijking met andere salons een aangenaam laid back-sfeertje heerst dat perfect past bij de Golden State, is heel wat meer te zien dan enkel full size pick-ups of grote berlines – al hebben op de Toyota-stand (zo ongeveer de grootste van heel het salon) bijvoorbeeld de Yarissen en andere ‘normale’ modellen zich wel verstopt achter de voor ons indrukwekkende 4Runners, Seqouia’s, Highlanders, Tacoma’s en Tundra’s. Bij Hyundai werd bijvoorbeeld met veel bombarie de Kona gepresenteerd, een dwerg-SUV in het autolandschap hier…

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten