Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Je raadt nooit welke motor er in dit Ford-busje zit

Geschreven door Yeelen Möller op 26-06-2023

We verklappen het nog niet direct, maar weet wel dat de nieuwe motor van Amerikaanse origine is, en minstens twee keer zoveel vermogen levert als de originele krachtbron van deze Ford Econoline E-100...

De tweede generatie Ford Econoline E-100 werd gebouwd van 1968 tot 1974 en was, in tegenstelling tot zijn voorganger, gebouwd op het platform van de F-reeks pick-ups van het merk. Het was dus een echt bedrijfsvoertuig geworden. Onder de motorkap had je de keuze tussen drie motoren: een 3,9 liter-zescilinder op benzine, een 4,9 liter-zescilinder of een 5 liter-V8, met in het gunstigste geval 132 pk.

Tesla-power

Deze Ford E-100 van het Amerikaanse Conductive Classics heeft geen oude zes- of achtcilinder meer onder de kap. Sterker nog: hij heeft zelfs helemaal geen verbrandingsmotor meer! De klassieke aandrijflijn werd namelijk verwisseld met de elektromotor en batterij uit een Tesla Model 3 Long Range RWD! Dat betekent een piekvermogen van 286 pk en een accupakket van 75 kWh, waarmee het donormodel destijds een rijbereik van meer dan 500 km kon halen. Dat zal met dit busje wel anders zijn, maar misschien dat 300 km wel mogelijk is.

Om de elektrische aandrijflijn passend te maken, was er heel wat maatwerk nodig. Niet alleen moest de batterij op een gunstige locatie worden geplaatst, ook de laadpoort moest opnieuw gemaakt worden en zit nu net voor het achterlicht aan de linkerkant. Ook kreeg de E-100 een volledig nieuwe ophanging en remmerij om de flink verbeterde prestaties een beetje veilig aan te kunnen. 

45.000 dollar

Dit is een uniek project, maar Conductive Classics bouwt ook andere (Amerikaanse) klassiekers om naar EV's, met ook al klassieke pick-ups en sedans van Chevrolet en Ford op hun palmares. Het basispakket dat het bedrijf aanbiedt bestaat uit een 120 pk sterke elektromotor met een manuele versnellingsbak en adapters om het geheel op de originele motor- en baksteunen te krijgen. Inclusief batterij ben je minstens 45.000 dollar kwijt (41.300 euro), maar dan moet je natuurlijk wel in de VS wonen. Nu retrofitting ook legaal is geworden in België, is er niets dat je mag tegenhouden om je eigen klassieker naar een lokale specialist te brengen...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten