Wie momenteel een retrofit wil uitvoeren, moet zijn tot elektrische auto omgevormde voertuig individueel laten homologeren (in het buitenland) en vervolgens onderwerpen aan een technische controle. Die procedure is naast complex en tijdrovend ook bijzonder duur.
Maar daar heeft de FOD Mobiliteit nu iets op gevonden, want een wettelijk kader voor retrofit zorgt ervoor dat het omvormen van een wagen met verbrandingsmotor naar een elektrische auto een stuk eenvoudiger wordt. Nu is het aan de Belgische gewesten om hun regels voor de technische controles aan te passen aan dit federale besluit. Niet meer dan een kwestie van tijd, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).
Vanaf 1 juni 2023
Het Koninklijk Besluit dat de retroftit in België regelt, treedt in werking vanaf 1 juni 2023 en hanteert verschillende criteria:
- Je moet de brandstoftanks verwijderen (of onklaar maken)
- Het vermogen van het elektrische aandrijfgehel moet gelijk zijn aan het oorspronkelijke vermogen van de verbrandingsmotor (behalve als dat vermogen minder dan 60 kW bedraagt - dan mag de elektromotor tot 20% krachtiger worden)
- De retrofit mag de maximaal toegestane massa van het voertuig niet overstijgen
- Na de retrofit mag het gewicht in rijklare toestand niet meer dan 10% afwijken van het gewicht van het donormodel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!