Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de hybride Honda CR-V?

Geschreven door Xavier Daffe op

Sinds 1995 heeft de Honda CR-V zijn stempel gedrukt op het segment van compacte SUV's. Wereldwijd is hij nog steeds een onbetwiste ster, maar hoe presteert de nieuwe generatie op Belgische bodem? AutoGids-journalist Xavier Daffe zoekt naar antwoorden op die vraag.

48.635 €
  • Score redactie /20

Toen hij in 1995 op de markt kwam, lanceerde de Honda CR-V een succesvolle aanval op de traditionele monovolumes. Het toen ontluikende concept van een SUV voor het hele gezin zou de automarkt grondig veranderen. Vervolgens liet Honda zich overvleugelen door nieuwkomers en werd het overspoeld door een stortvloed aan nieuwe modellen, zodat dit segment nu een van de meest dynamische van Europa is.

Zozeer zelfs dat de Honda CR-V verdronken is in de massa. En toch is het objectief gezien altijd een zeer geloofwaardige, kwaliteitsvolle en aantrekkelijke auto geweest, maar door Honda's onbegrijpelijke strategie heeft hij in Europa wat van zijn commerciële glans verloren. Nu moet deze nieuwe generatie dat verloren terrein weer goedmaken. Maar hoe?

Leuk Honda CR-V

Met de zelfladende hybride technologie die voor de Civic is ontwikkeld, beschikt Honda over een overtuigende aandrijflijn die kan worden uitgebreid naar andere modellen En dus ook naar de nieuwe generatie CR-V. Voor particuliere klanten die niet kunnen profiteren van belastingaftrek, is deze hybride technologie een interessante oplossing voor de geforceerde verdwijning van diesel.

Een 184 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen van de Honda CR-V aan (in deze testversie, maar er is ook een 4WD-versie beschikbaar), terwijl een 2-liter benzinemotor fungeert als generator om de kleine accu op te laden. De originaliteit zit hem in het feit dat bij normale snelheden alleen de elektromotor de auto aandrijft. Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, neemt de verbrandingsmotor het over. Het klinkt ingewikkeld, maar in werkelijkheid werkt het soepel, met haast naadloze overgangen.

Ik hield van de manier waarop deze toch 4,69 meter lange SUV zich voortbewoog, waarbij het elektrische koppel wonderen verrichtte in de stad en werd ondersteund door de verbrandingsmotor op de snelweg, waar (ondanks het ontbreken van een echte versnellingsbak) het zogenaamde koffiemoleneffect nooit aanwezig was. De hybride technologie die de Honda CR-V gebruikt, is een van de meest succesvolle en overtuigende in zijn soort.

In absolute termen lijkt 184 pk misschien niet veel voor de grootte van de Honda CR-V, maar in werkelijkheid is de auto echt dynamisch, geholpen door een kwaliteitsonderstel dat zowel streng als comfortabel is. Een perfecte rijpositie, bovengemiddelde binnenruimte en een groot aantal praktische voorzieningen. En bovenal een bouwkwaliteit met oog voor detail, die Duitse premium auto's die mettertijd hun glans verliezen groen van jaloezie zou maken - dit zijn slechts enkele van de objectieve kwaliteiten die ik met plezier heb ervaren tijdens mijn paar testdagen. Eh ja, ook over mijn gemiddeld brandstofverbruik van tussen de 6,5 en 7/100 km kan ik niet klagen.

2023 Honda CR-V e:HEV 2WD - Xavier Daffe - Review

Jammer Honda CR-V

Het feit dat de prijzen voor de nieuwe Honda CR-V pas beginnen bij 48.150 euro voor de basisversie beviel me niet. Gezien het feit dat hij niet gericht is op de professionele markt omdat dat fiscaal nauwelijks interessant is (zij zullen nog steeds kiezen voor de plug-in hybride versie), is hij in wezen gericht op de particuliere klant. Maar wie kan het zich veroorloven om bijna 50.000 euro uit te geven aan een gezinsauto, hoe overtuigend en aangenaam die ook is?

Toegegeven, voor die prijs krijg je een complete standaarduitrusting, overtuigende hybridetechnologie en een voorbeeldige bouwkwaliteit, maar het blijft een hoop geld. Dat gezegd hebbende, dit probleem is niet typisch Honda en de CR-V. De prijsinflatie blijft een reëel probleem voor een middenklasse wiens toegang tot nieuwe (en zelfs tweedehands) auto's steeds problematischer wordt. Enkel de nieuwe Renault Espace legt de financiële lat wat lager.

2023 Honda CR-V e:HEV 2WD - Xavier Daffe - Review

Dus Honda CR-V

Honda is een merk dat ik waardeer om zijn technologische keuzes, zijn bouwkwaliteit en zijn alledaagse plezier. Deze nieuwe CR-V is geen uitzondering op de regel; elke ochtend heb ik er met plezier in gezeten en gereden. Het is gemakkelijk om je draai te vinden, alles is binnen handbereik, precies waar je het wilt.

Comfort en dynamiek zijn samengebracht in een geslaagde combinatie, en je bent niet bang om mensen mee te nemen: je weet dat er goed voor je passagiers wordt gezorgd. De nieuwe Honda CR-V moedigt eigenlijk een ontspannen, zenachtige manier van rijden aan: het ideale tegengif voor de steeds agressiever ogende SUV-concurrentie.

Verwante testen

In dit artikel : Honda, Honda CR-V

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker