Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 49825 - 59825€ | 162 - 173 g/km (WLTP) |
Renault Espace
De jongste Espace stamt uit 2015 en onderging in 2020 een minieme facelift, die hem nieuwe koplampen opleverde. Qua concept is de huidige generatie een soort mengvorm tussen een break, een SUV en een eenvolumer. Na het instappen valt meteen de grote verticale ‘tablet’ van 9,3 duim op, waarmee je het gros van de functies van de auto kunt bedienen. De tweede zitrij bestaat uit drie afzonderlijke stoelen, die kunnen worden verschoven en een verstelbare rugleuning hebben, maar niet meer verwijderbaar zijn: ze klappen voortaan weg in de vloer. Hun zitting staat overigens nogal laag, met als gevolg dat volwassenen met licht opgetrokken knieën zitten. Beenruimte is er daarentegen in overvloed. Dat is een beetje minder het geval op de derde zitrij. Om de levendigheid in bochten te vergroten kunnen de krachtiger versies van de Espace, die op het modulaire CMF-platform staat, worden voorzien van een gestuurde schokdemping en vierwielsturing. Maar zelfs zo uitgerust kan deze grote cross-over zijn gewicht niet verbergen, en de weke schokdemping toomt overmatig enthousiasme al snel in. Anderzijds gooit de Espace wel hoge ogen met zijn geluiddemping en zijn ophangingscomfort. Onder de motorkap vinden we enkel nog maar de tweeliter-dCi, in twee vermogensvarianten: met 160 pk en met 190 pk. Beide beschikken sowieso over een gerobotiseerde zesversnellingsbak. De Espace combineert het profiel van een verhoogde break met de drie afzonderlijke achterstoelen van een eenvolumer en de bodemvrijheid van een SUV. Een aparte mix, maar wel eentje die zijn charmes heeft. Nu nog een kleine inspanning qua afwerking en een schokdemping die wat beter overweg kan met een dynamische rijstijl...