Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen ID.7 (77 kWh / Pro Business)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na een ietwat valse start in het EV-universum lijkt Volkswagen de elektrische auto eindelijk onder de knie te hebben, want de ID.7 veegt alle kritiek op de eerste ID.-modellen resoluut van tafel. Met comfort en energie-efficiëntie als sleutelwoorden.

62.930 €
  • Score redactie 15.75 /20

De MEB-basis mag dan in se al dezelfde zijn als die in de andere ID.-modellen, de MacPhersons vooraan en meerarmige as achteraan kregen wel een specifieke afstelling op maat van deze luxeberline. De bedoeling was om een betere geleiding van het geheel te bekomen, met een hoogstaande filtering die comfort op de eerste plaats stelt. Tegelijkertijd werd de sturing van de adaptieve schokdempers herbekeken, zodat die nu sneller reageren en er ditmaal wél duidelijke verschillen voelbaar zijn tussen de verschillende rijmodi onderling (Eco, Comfort, Sport en Individual).

Van bij de eerste meters verrast deze grote Volkswagen inderdaad door zijn hoogstaande veercomfort en geruisloze werking. De sobere inrichting van het interieur die voor een zen-sfeer zorgt, en de stilte binnenin nodigen uit om in alle sereniteit te genieten van de ­kwaliteiten van deze ID.7 als kilometervreter. Geen twijfel mogelijk: deze ID.7 is veruit de comfortabelste Volkswagen die je vandaag kunt kopen. In Comfort-modus – het default-rijprogramma na elke start – doen de onderstelreacties zelfs denken aan het zachte wegcontact uit de hoogdagen van Citroën, terwijl de optionele ErgoActive-comfortstoelen (in onze Business Premium-versie inbegrepen in het Pack Interior Plus van 2.295 euro) getuigen van een zachtheid die we nooit eerder in een Duitse auto mochten ervaren – zonder daarbij de zijdelingse steun uit het oog te verliezen. Voeg daar nog een ideale zithouding aan toe, een uitstekend zicht rondom en de al eerder vermelde hoogstaande geluiddemping, en je krijgt een auto waarin je moeiteloos kilometers kunt malen.

Wachten op de GTX

Wie het niet zo begrepen heeft op al die koetswerkbewegingen, zal allicht snel naar de Sport-stand grijpen, waarin de schokdempers komaf maken met de pompneigingen uit de Comfort-modus. Maar aangezien deze berline toch vooral te smaken is bij een nonchalante en rustige rijstijl, keer je doorgaans snel op je stappen terug. De Comfort-stand gaat deze auto nu eenmaal erg goed af. De ID.7 heeft niet het meeslepende dynamische karakter van pakweg een BMW i4, ook al kan hij door zijn lange wielbasis, zijn brede sporen, zijn beperkte hoogte en zijn lage en centraal tussen de assen gepositioneerde zwaartepunt wel rekenen op een uitstekend evenwicht.

Neen, in vergelijking met die BMW i4 kiest de ID.7 voor een andere insteek. De 286 paarden, die in het geval van onze testauto 2,3 ton in beweging moeten zetten, maken minder indruk dan de 545 Nm, waarmee de ID.7 krachtdadig vooruitschiet telkens je nog maar het gaspedaal streelt. Maar sportief? Neen, dat is deze Volkswagen voor geen haar, ondanks dus die achterwielaandrijving. Daarvoor is het allicht wachten op de GTX-versie, die voor deze zomer gepland is. Daarvan kregen we in september 2023 trouwens al een voorsmaakje, met de onthulling van de ID.X Performance Concept: een ID.7 met twee elektro­motoren (een synchrone op de achteras en een asynchrone op de vooras) die samen ongeveer 558 pk leveren, met een 6 centimeter verlaagd onderstel en met een koetswerk met tal van aerodynamische hulpmiddelen van koolstofvezel.

Verbruik en rijbereik

In afwachting staat de ID.7 dus volledig in het teken van comfort, binnenruimte… en spaarzaamheid. Na afloop van onze testweek stond onze verbruiksmeter op 19,8 kWh/100 km. Een keer wisten we af te klokken op 16,5 kWh/100 km, een minimum waarvoor we dan wel alle truken uit de kast hadden gehaald – met in het bijzonder de lift & coast-techniek, waarbij je maximaal probeert te anticiperen op vertragingen om zoveel mogelijk van de inertie van de auto te profiteren.

Gelet op ons verbruik mag je in reële omstandigheden uitgaan van een rijbereik tussen 400 en 450 ­kilometer, afhankelijk van je rijstijl, het weer en het soort wegen. Wie rijbereik zegt, denkt er meteen ook opladen bij. De ID.7 beschikt standaard over een driefasenlader van 11 kW, waarmee je een lege batterij aan een overeenkomstig laadstation in een achttal uur weer kunt vullen. Aan snelladers op gelijkstroom kan hij 175 kW aan, zodat je in een halfuurtje ongeveer 300 kilometer rijbereik kunt recupereren.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.7

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker